Der er kun ansøgt for 63 procent af tilskudskronerne i den nyeste ansøgningsrunde til Erhvervspuljen. TEKNIQ Arbejdsgiverne mener, at ansøgningsprocessen er for kompliceret og tidskrævende.

PRESSEMEDDELELSE -Millioner samler støv i erhvervspulje

Maria Christina Rizzo, konsulent hos i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

I modsætning til Bygningspuljen, hvor millionerne bliver revet væk, så samler en stor del af tilskudskronerne i Erhvervspuljen i øjeblikket støv. Det viser Energistyrelsens statistik fra den seneste ansøgningsrunde, hvor bare 63 procent af puljens 175 millioner kom i spil.

”Problemet er, at ansøgningsprocessen er rettet mod ingeniører og meget store projekter. Det burde være meget nemmere at finde frem til besparelserne, hvis man også gerne vil have de små virksomheder til at søge,” siger Maria Rizzo, konsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Det betyder i praksis, at man skal leve op til de samme krav om dokumentation for energibesparelser, uanset om det er et projekt til 30 millioner eller 100.000 kroner. Her kunne man med fordel udvikle nogle standard-beregnere til at hjælpe de mindste projekter i hus, lyder det fra Maria Rizzo.

”Det kunne være nogle standardværdier på besparelserne i mindre projekter til eksempelvis udskiftning af oliekedel i et værksted. De små virksomheder har bestemt også potentiale til energibesparelser, men når man gør det så kompliceret at søge, så kan de ende med at droppe det,” siger Maria Rizzo.

I Erhvervspuljens første ansøgningsrunde i efteråret blev der søgt for 75 procent af en samlet pulje på 188 millioner kroner. I den seneste ansøgningsrunde, som sluttede 1. februar, blev der ansøgt for 63 procent af puljens 175 millioner kroner.

Næste ansøgningsrunde åbner den 15. marts. I alt er der planlagt fem runder i år og en samlet pulje på 600 millioner kroner inklusive administrationsomkostninger. Ubrugte midler går i udgangspunktet videre til de følgende år.

Faktaboks:

Værd at vide om Erhvervspuljen

Erhvervspuljen er en tilskudspulje til energieffektivisering i virksomheder. Den skal sikre omstilling og effektivisering af virksomhedernes energiforbrug. Puljen er på i alt ca. 3,9 mia. kr. og løber fra 2020 til 2029. Den næste ansøgningsrunde bliver 15. marts 2021. De nærmere tidsfrister for de øvrige ansøgningsrunder i 2021 meldes ud løbende.

Læs mere om puljen på www.ens.dk/erhvervstilskud eller www.tekniq.dk

Pressemeddelelse - TEKNIQ Arbejdsgiverne - Logo

Kilde / Logo / Foto: TEKNIQ Arbejdsgiverne