Opel er det mærke, der siden nytår har haft den største reduktion af CO2 udledning i Europa. Den tendens fortsætter med introduktionen af den nye Mokka. I juni præsenterede Opel den fuldt elektrificerede Mokka-e og nu kommer Mokka så med state-of-the-art forbrændingsmotorer. Mokka repræsenterer det nye Opel designmæssigt og teknologisk. Den er frisk, den er effektiv og den har agile køreegenskaber. Den er et håndgribeligt bevis på, at Opel gør teknologi nemt og tilgængeligt for alle. Opel Mokka tilbydes med el, benzin eller diesel.

PRESSEMEDDELELSE: Den nye Opel Mokka – det nye Opel
  • Avancerede diesel- og benzinmotorer med fokus på adræthed og lav CO2
  • Fremtidens Opel design: Mokka introducerer den nye Opel front og digitale cockpit
  • Mokka med mange karakterer: Bl.a. den sportslige GS Line trim
  • Opel, ny teknologi til alle: Mokka har bl.a IntelliLux LED® matrix lys og LED lygter
  • Ergonomi i højsædet: Opel fortsætter sit fokus på komfortable og ergonomiske sæder

Nye design elementer og proportioner: Mokka viser vejen for Opels fremtid

På trods af en hjulafstand, der er 2 mm længere, er den nye Mokka 12,5 cm kortere end sin forgænger. Der er plads til fem passagerer og den har stadig et baggagerum på op til 350 liter. Totallængden på kun 4,15 meter gør den nem at manøvrere og parkere i byer, mens hjulenes placering i hvert hjørne gør bilen stabil ved motorvejskørsel.

I det hele taget er den nye Mokka helt sin egen, både hvad angår proportioner og design. Dens korte udhæng gør bilen kompakt at se på fra siden og fremhæver samtidigt bilens bredde på for- og bagende, så bilen fremstår mere kompakt, bredere og lavere end sin forgænger og mange tilsvarende biler i segmentet.

Hvad angår design skiller den nye Opel sig også ud. Den introducerer den helt nye Opel signatur front, Opel Vizor, der elegant indrammer forlygter og logo i et vandret element, som fremhæver bilens bredde og enkelt og effektfuldt ikke lader nogen tvivl om bilens ophav. Mokka og fremtidens Opel fokuserer på enkel og effektiv tilgang til det at køre bil. Således er Mokka den første Opel udstyret med mærkets nye digitale cockpit, Pure Panel. Som en visuel videreførelse af Opels nye signatur front, strækker den sig vandret langs instrumentbordet og gør bilens kabine bredere at se på. Pure Panel indeholder to integrerede skærme på op til 12 tommer, der centraliserer al information, der er vigtig for kørslen. Derved sikres en intuitiv, puristisk brugerflade, der bidrager til fokus på vejen, hvor kun essentielle funktioner, som fx klimaanlæg kan styres med fysiske knapper. Som et fint punktum for Opels nye puristiske tilgang til bilkørsel og komfort, tilbydes Mokka også med en klassisk Opel specialitet, ergonomiske multi-justerbare forsæder.

Mokka kan se vidt forskellig ud alt efter trim niveau. Med GS Line fremstår den lille Opel mere rå og sportslig. Den markante signaturliste, der strækker sig fra c-stolpen hen over sideruderne og frem til a-stolpens afslutning er i GS Line holdt i rød, hvor den fremhæver bilens længde og får samtidigt Mokka til at skille sig markant ud fra sine omgivelser. Ydermere er alle kromdetaljer, selv den nye Vizor grill, holdt i højglans sort, den har sorte alufælge med rød kontrast, sort tag og interiøret er udstyret med sort loftsbeklædning, røde lister på instrumentbordet samt specielt GS Line stof på forsæderne.

Teknologi til alle: den nye Mokka fortsætter Opels tradition

Den nye Mokka fortsætter Opels tradition for at gøre ny teknologi, der normalt ses i dyrere biler, tilgængelig for alle. Derfor kan Mokka fås med avanceret adaptiv fart pilot, aktiv vejbaneassistent, 180 graders panorama bakkamera samt automatisk parkeringshjælp. Derudover tilbydes Mokka med automatisk kollisionsalarm, der automatisk katastrofebremser og registrerer fodgængere. Unikt i segmentet er også Opels markedsledende lygteteknologi IntelliLux LED® matrix lys, der med sine i alt 14 adaptive lysenheder udsender skarpt LED-lys, som oplyser vejen forude uden at blænde foran- eller modsatkørende trafik. I øvrigt kommer Mokka som standard med LED for- og baglygter, elektronisk parkeringsbremse samt automatisk skiltegenkendelse.

Den nye Mokka er baseret på den effektive multi-energi platform CMP (Common Modular Platform). Den modulære og meget lette platform har gjort det muligt at tilbyde Mokka med både el og forbrændingsmotor. Endnu et skridt i ”Opel goes electric”-plan, der lover, at alle Opel modeller er elektrificeret ved udgangen af 2024.

Ingeniørerne i Rüsselsheim har skabt en bil, der er op til 120 kg lettere end forgængeren og samtidigt øget bilens torsions stivhed. Som resultat heraf forbruger Mokka markant mindre energi og er samtidig mere responsiv, agil og sjov at køre.

Nye motorer: Den fine balance mellem effektivitet og kraft

Livlige og økonomiske motorer er overskriften for benzin og dieselmotorerne i den nye Opel Mokka. Den 1.2 liter turbo benzinmotor tilbydes i to varianter med enten 100 hk eller 130 hk og hhv. 205 Nm og 230 Nm. Motorerne er udviklet, så de både er økonomiske, omdrejningsvillige og agile. Således er både friktion og friktionstab minimeret og sørger for, at Mokka kan køre op til 18,2 km/l. Turboen er hurtigt reagerende og sikrer tidligt et stærkt moment. Med minimum 95 procent af det maksimale moment til rådighed fra 1500 til 3750 omdrejninger i minuttet og en lav vægt, er Mokka særdeles velkørende. Topfart og 0-100 km/t for den 100 hk stærke motor med manuelt gear er 182 km/t og 11 sekunder. Tilsvarende klarer 130 hk motoren også med manuelt gear en topfart på 202 km/t[1] og en 0-100 km/t tid på 9.2 sekunder. Begge motorer kommer som standard med en seks-trins manuel gearkasse og 130 hk tilbydes også med en otte-trins automatgearkasse.

Stærk motor høj effektivitiet: 1.5 diesel

Har man længere på arbejde fås Mokka også med en harmonisk og kraftfuld 1.5 liters diesel motor med en seks-trins manuel gearkasse, 110 hk og et maksimalt moment på 250 Nm. Opels ingeniører har lagt stor vægt på at nedbringe diesel motorens udledning. Et eksempel på dette er motorens emissions reducerings system, der består af et NOx indfangningssystem, AdBlue indsprøjtning og et diesel partikelfilter, som er grupperet i en kompakt enhed placeret så tæt på motoren som muligt. NOx indfangningssystemet fungerer som en koldstarts katalysator og reducerer NOx udledning under motorens opvarmningsfase, hvor NOx udledningen er særlig høj.

Mokka motorer1.2 Turbo1.2 Turbo1.2 Turbo1.5 Diesel
Power (kW/hp) @ rpm74/100 @ 500096 /130 @ 550096 /130 @ 550081/110 @ 3500
Torque (Nm @ rpm)205 @ 1750230 @ 1750230 @ 1750250 @ 1750
EmissionsEuro 6dEuro 6dEuro 6dEuro 6d
TransmissionMT6MT6AT8MT6
Foreløbige WLTP forbrugstal (l/100 km)2
Combined
– CO2 g/km
5.7-5.5 128-1245.6-5.5 126-1236.0-5.9 135-1334.5-4.3 117-114
Foreløbige NEDC forbrugstal (l/100 km)2
Urban Extra-urban Combined
– CO2 g/km
5.5 4.0 4.6 l/100km 104 g/km5.3 4.0 4.5 l/100km 103 g/km5.9 4.2 4.8 l/100km 111 g/km4.4 3.4 3.8 l/100km 100 g/km

Den nye Mokka kommer til Danmark i 2021. Den nærmere dato er endnu ikke fastlagt.

[1] Alle præstationstal er foreløbige.
[2] De foreløbige forbrug- og CO2 udledningstal nævnt er fastsat efter den nye Harmonised Light Vehicle Test Procedure WLTP (Regulation EU 2017/948). Alle NEDC tal er tilbageregnet ud fra WLTP tallene. Tallene tager ikke hensyn til særlig kørselsmønstre eller kørselsforhold, udstyr eller optioner og kan variere alt efter dækvalg.
PRESSEMEDDELELSE: Opel skyder året i gang med nytårskur 4. og 5. januar

Kilde / Logo / Foto: Opel Danmark