Christian Christensen har en ambition om at gøre det nemmere for designere og kunstnere, når de vil sælge deres kreationer. Hans idé byder på en markedsplads for dansk design og kunst, hvor shopejerne kan sælge deres håndværk og blive en del af et fællesskab.

Designerportalen er stedet, hvor danske designere, der ønsker at sælge deres håndværk, kan oprette en webshop. Den 40-årige Christian Christensen er manden og motoren bag denne nye markedsplads. Han håber på, at Designerportalen kan hjælpe danske kunstnere og designere med at ramme et bredere publikum.

I forening med sine to daværende partnere, Mathias og Nanni, startede Christian i 2018 Designerportalen. Idéen med den online markedsplads er, at danske designere og kunstnere får muligheden for at sælge deres håndværk uden, at de selv skal stå for drift og vedligehold af en webshop.

”Jeg håber og tror på, at Designerportalen kan hjælpe designere med at leve af det de elsker”, fortæller han.

Christian mener, at der er alt for meget dansk håndværk og kunst, der befinder sig i lokale butikker, og hjemme ved designerne selv.

”Det er synd, at vi har så mange dygtige designere i Danmark, der ikke når længere ud med deres håndværk. Det vil vi gerne hjælpe med på Designerportalen”, tilføjer han.

Målet er at skabe synergi
Noget af inspirationen er hentet fra den udenlandske sider, der også arbejder med salg af kunst og design. Den store forskel er dog, at Designerportalen udelukkende fokuserer på dansk håndværk, design og kunst.

I dag tæller Designerportalen over 150 forskellige shops, men ambitionerne er langt højere. Målet er at nå 1000 shops i løbet af 2024. Udover antallet af shops har Designerportalen også et andet mål.

”Jeg håber, at Designerportalen kan skabe en synergi og en form for sammenhold blandt de mange shopejere. Sammen står vi bare stærkere”, fortsætter Christian.

Med den fælles platform håbes der altså på, at de forskellige designere vil spille hinanden stærkere. Og det må man sige, at de gør. De mange forskellige designeres produkter komplimenterer hinanden, og det er en klar fordel. “Der er god synergi mellem de produkter, der sælges på Designerportalen. Lad os sige, at en kunde finder en svævehylde ved os. Den samme kunde kan finde en smuk vase, der kan stå på hylden. På den måde spiller de forskellige designere hinanden stærkere, og det er lige præcis der, at vores platform kommer til sin ret”, fortæller han.

En hjælpende hånd til alle behov
Netop det at give en hjælpende hånd, og gøre det så let som muligt for den enkelte designer, er noget platformen har fokuseret på. Derfor er der på Designerportalen lavet tre forskellige abonnementer, der hedder Freemium, Fokus shop og Premium shop.

”Vi lavet tre forskellige abonnementer, så designerne selv kan vælge, hvad de har brug for vores hjælp til. Vores gratis version er Freemium, hvor man står for det meste selv. Ønsker man lidt mere hjælp til optimering og annoncering, kan man vælge Fokus shop eller Premium shop”, siger Christian.

Alle tre abonnementer inkluderer alt, hvad der rent teknisk skal til for at sælge og tage mod betaling. Derudover sikrer Designerportalen også, at alt software er opdateret, så shoppen altid er online.

Den synergiske effekt kommer specielt til udtryk i abonnementerne Fokus shop og Premium shop. Her er det inkluderet, at designerne får optimeret henholdsvis 5 og 10 produkter i måneden, så de rangerer højere i resultaterne på søgemaskiner.

”Når designerne får skruet op for deres søgemaskineoptimering, skaber det også værdi for andre shops. Når man opretter en shop kan man selv, ved hjælp af vejledningerne til shopejerne, optimere både produkttitler og beskrivelser. Ønsker man ikke at optimere det selv, hører det også med i abonnementerne Fokus shop og Premium shop”, siger Christian og fortsætter. ”Når kunderne søger efter en vase på Google, kommer de ind på Designerportalen og får vist alle de andre produkter. Samspillet mellem de forskellige shops og produkter giver en kæmpe værdi og skaber mersalg. På den måde hjælper designerne hinanden og det giver  en synergieffekt”.

Et ønske om at shopejerne lykkedes
Det skal ikke være svært at benytte sig af platformen. Derfor er der fokuseret på, at alle uanset, hvor teknisk anlagt man er, kan købe og sælge på Designerportalen.

”Det skal være nemt at bruge Designerportalen, og vi har derfor lavet vejledninger på både skrift og video. Har man mod forventning udfordringer, er man altid velkommen til at kontakte os”, siger han.

Ved Designerportalen kan de se, at flere og flere shops har et stigende og vedvarende salg, og dette sker i takt med, at flere designere opretter sig på platformen.

Christian peger på, at de shops, der klarer sig absolut bedst, er dem der har fulgt vejledningerne om, hvordan man optimerer sin shop bedst muligt, eller dem der har Fokus shop eller Premium shop, hvor optimeringen er inkluderet.

“Det er en fornøjelse at se, når vores vores shopejere lykkedes. Det er specielt når der er øget trafik på de forskellige shops, at vi kan se, at synergierne virker, og det gør mig glad. Jeg har et brændende ønske om, at alle vores kunstnere og designere lykkedes”, afslutter Christian.

Skrevet af Victor Lybecker

Skriv en kommentar til pressemeddelelsen