Fremover kan du tjekke vejret på dmi.dk og DMI’s app uden at blive forstyrret af reklamer. Regeringen og partierne bag finansloven for 2021 har besluttet, at reklamer ikke harmonerer med DMI’s ambition om at formidle troværdig viden om vejr, klima og hav. Derfor er dmi.dk fra i dag reklamefri.

PRESSEMEDDELELSE – Få vejret uden reklamer

Mange borgere besøger dagligt DMI’s hjemmeside og app, og som en del af en større relancering af vejrtjenestens hjemmeside er brugerne blevet spurgt, hvad der kan forbedre tilgangen til viden om vejr, klima og hav, som findes på siden. Her er det blandt andet blevet efterspurgt, at reklamerne fjernes.

Regeringen, Alternativet, Enhedslisten, Radikale Venstre og SF er som led i finanslovsaftalen blevet enige om at afsætte midler til, at DMI’s internationalt anerkendte viden kan formidles uden forstyrrende reklamer.

’Vejret er vigtigt for danskerne, og DMI’s viden om vejr og klima skal være troværdig og lettilgængelig. Både for familien, der planlægger havefest, for fiskeren, der skal på havet og for klimaforskeren, der har brug for detaljeret viden. Reklamerne har været et forstyrrende element, som også har udfordret sidens troværdighed. Derfor er jeg er glad for, at regeringen sammen med partierne bag Finansloven nu styrker DMI’s mulighed for at gøre dmi.dk og app til en bedre oplevelse,’ siger klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S).

Et reklamefrit dmi.dk er det første tiltag i en række af forbedringer på hjemmesiden, som bliver rullet ud i januar og februar. Brugerne ønsker en hjemmeside med bedre overblik, hvor det er lettere at finde de oplysninger, som man søger. Det er disse ønsker, der er omdrejningspunktet for de kommende forbedringer.

Derfor bliver der lavet en ny navigation, så det bliver nemmere at finde fx regionale vejrudsigter, radarbilleder og strømforhold. Senere kommer en ny forside og en ny visning af det lokale vejr for at skabe det mest optimale overblik over vejret. Og endelig venter nogle helt nye vejrsider målrettet specialbrugere af vejret.

Vi vil gerne være borgerne i Rigsfællesskabets foretrukne vejrtjeneste, og derfor har vi inviteret brugerne tæt ind i udviklingen af det nye site. Vi brugerpanel, som består af både private og professionelle brugere af dmi.dk. Med relanceringen af vores hjemmeside får brugerne mulighed for at få nem adgang til lige netop den information, som de har brug for,’siger DMI’s direktør Marianne Thyrring.

Følgende forbedringer sker på dmi.dk i de kommende måneder:

  • Reklamerne fjernes
  • Ny, forbedret navigation, så brugerne lettere kan finde den information, de ønsker
  • Ny forside og lokalt vejroverblik
  • Nye sider målrettet specialbrugere af vejrinformationer

Regeringen og partierne bag finansloven for 2021 har afsat en forøget, årlig driftsbevilling på 5 mio. kr. i forbindelse med afviklingen af bannerannonceringen.

Kontakt:

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet – pressetelefon på 41 72 38 05

DMI – pressechef på 41 23 99 92

PRESSEMEDDELELSE – Nu bliver data om lyn og hav gratis

Kilde / Logo / Foto: DMI – Danmarks Meteorologiske Institut

Skriv en kommentar til pressemeddelelsen