Kemikalier i fødevareemballage kan give kræft og barnløshed

Flere forskere advarer om de risici, der er forbundet med fluorerede kemikalier i fødevareemballage som pizzabakker og paptallerkner. Disse kemikalier gør emballagen resistent over for vand og fedt, men kan også have sundhedsskadelige virkninger. Trods advarslerne er disse stoffer fortsat tilladt i Danmark.

Xenia Trier, forsker fra Danmarks Tekniske Universitet, har i sin Ph.d.-afhandling konstateret, at disse fluorerede kemikalier findes i over halvdelen af de papæsker og papirsposer, vi bruger til almindelige fødevarer. Anne Marie Vinggaard, professor ved DTU Fødevareinstituttet, bakker op om denne bekymring. Hun udtaler, at der er stærke indikationer af, at disse kemikalier kan være kræftfremkaldende og have negative påvirkninger på fertiliteten samt immunsystemet.

Anne Mette Vinggaard, som er forskningsleder på DTU Fødevareinstituttet, opfordrer til at begrænse brugen af disse kemikalier, indtil der er mere viden om deres indvirkning på menneskers helbred. Kemikalierne er kendt for at være meget stabile, hvilket gør, at de akkumuleres i både mennesker og miljø. Der er stadig usikkerhed om, hvor meget af disse stoffer der faktisk overføres fra emballagen til maden og videre ind i vores kroppe.

Alternativer til den problematiske emballage er tilgængelige, ifølge Søren Andreassen, direktør for Greenway Danmark. Virksomheden fokuserer på bæredygtig emballage lavet af overskudsprodukter fra sukkerør. “Vores produkter er certificeret efter europæiske kompoststandarter og indeholder derfor ikke disse farlige kemikalier,” siger han. Han opfordrer forbrugerne til at være proaktive og selv søge information om, hvorvidt de produkter, de bruger, er fri for disse kemikalier, især da Fødevarestyrelsen endnu ikke har offentliggjort resultaterne af deres tests.