En ny undersøgelse viser at den den fysiske bog, er den næstmest populære julegave efter tøj. Bogen har derfor fået en kæmpe comeback ikke mindst med den øgede online konkurrence.

Den fysiske bog har i år fået et kæmpe come-back og springer nu ind som den anden mest populære julegave ifølge en undersøgelse lavet af Kanter i samarbejde med Pricerunner. Det bekræftes også af en af Danmarks hurtigst voksende online boghandlere, Bogreolen.dk.

“Salget eksploderede I ugen op til Black Friday og er fortsat lige siden. Vores distributør (DBK) har også meldt ud at ordreindtaget var ca. 6 gange større end en normal hverdag, så det er ikke kun os der har haft stor succes” siger Rasmus Vittrup Halvor, Direktør for Bogreolen.dk.

Kæmpe succes for online boghandlere

Mens andre fysiske boghandlere lukker på stribe, kan de online boghandlere sole sig i det øgede salg og det generelt stigende online salg.
“Det er ingen hemmelighed at vi også får rigtig mange kunder hen til os, som normalt har købt i de fysiske boghandlere. Det giver også god mening da vi kan sælge bøgerne langt billigere og tilbyder dag-til-dag levering for de fleste titler” Siger Rasmus Vittrup Halvor, Direktør for Bogreolen.dk.

Forlagene bør også være glade

Det øgede salg hænger også sammen med at 2019 har været et rigtig godt år for forlagene med mange gode titler ifølge Rasmus Vittrup Halvor. “Alle de store forlag har udgivet nogle virkelig stærke titler i år, så jeg tror heller ikke de er kede af det i år. Som forhandler kan vi også mærke de er blevet rigtig dygtige til at markedsføre titlerne alene eller sammen med os. Eksempelvis Nicklas Bendtners nye bog “Begge sider” har Politikens Forlag sørget for at give massiv presseomtale og det har smittet godt af på salget”. Siger Rasmus Vittrup Halvor.

De gode klassikere vinder

“Blandt de mange bestsellere der er udgivet i løbet af året, har vi solgt virkelig mange Harry Potter bøger op til jul. Det er fantastisk at se at der er så mange der stadig glæder deres nære, med disse fantastiske bøger” siger Rasmus Vittrup Halvor.

Der er dermed god chance for at der ligger en Harry Potter bog under juletræet men en ting er sikker ifølge Rasmus Vittrup Halvor; “Der kommer til at ligge mindst én bog under hvert juletræ i år”.

PRESSEMEDDELELSE: En ny bog under hvert juletræ

Kilde / Logo: Bogreolen ApS