I et projekt støttet af Novo Nordisk Fonden vil Ungdomshuset i Odense ombygge en gammel bybus til et videnskabeligt laboratorium og køre rundt i Odense og ud til fynske omegnskommuner med en vision om at kombinere teknologi og naturvidenskab med kunst og kultur.

PRESSEMEDDELELSE - Millioner til robotbyen Odense - ungdomshus bygger rullende videnskabslaboratorium i gammel bybus

Eksempler på unges tech-art kan ses i Kunstbygningen Filosoffen frem til 18. januar. Foto: UngOdense

Ungdomshuset i Odense har modtaget 2,3 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden til over de næste 3 år at realisere STEAM 365. Det er et projekt, der sætter fokus på unges videnskabelige og kunstneriske udfoldelse. Formålet er at gøre teknologi og videnskab tilgængeligt og interessant for nye grupper i ungdomsmiljøerne.

Normalt taler man om STEM (Science, Technology, Engineering og Mathematics) i forbindelse med læren om de naturvidenskabelige og tekniske fag, men Ungdomshuset i Odense har sneget et A for Art ind i STEAM 365, fordi ambitionen er at berige STEM med kunst og kultur.

– Det er fantastisk, at vi har fået muligheden for at lave det her for de unge i et miljø, der er ikke-videnskabeligt og normalt i udkanten af, hvad man giver penge til i forbindelse med uddeling af midler til videnskabsfremmende tiltag, siger Karsten Damgaard, der er leder af Ungdomshuset i Odense.

Med sin donation/bevilling til STEAM 365 støtter Novo Nordisk Fonden den strategi, Odense Byråd har om at skabe “Verdens bedste robotby i børnehøjde”. Her har byrådet allerede afsat 50 millioner kroner over 10 år til børn og unges teknologiforståelse og -dannelse. Et beløb der skal fordobles gennem strategiske partnerskaber med virksomheder, uddannelsessteder og fonde som f.eks. det nye med Novo Nordisk Fonden.

– Det er modigt af Novo Nordisk Fonden at støtte op om Ungdomshuset idé, der tilføjer den kunstneriske og kreative dimension til unges omgang med teknologi og videnskab. Albert Einstein har sagt det så fint: ‘Jeg underviser ikke mine elever. Jeg forsøger blot at skabe rammerne, for at de kan lære’. Og det er det, vi gør i Odenses dagpleje, børnehuse, skoler og ungdomsskolen, som vores idérige Ungdomshus jo er en del af, siger Susanne Crawley Larsen, børn- og ungerådmand i Odense.

Et laboratorium på hjul

Det nye projekt har nogle helt specifikke delmål, som skal opfyldes hvert af de tre år, som STEAM 365 varer:

• Det første år skal Ungdomshuset finde samarbejdspartnere. Der skal holdes en række foredrag og etableres en gruppe, som er engageret i projektet. Sigtet er at gøre STEAM 365 til noget, som de unge kan træde ind i for at lege, nørde eller arbejde med videnskab og teknologi ud fra deres egne interesser. 

• Ungdomshuset har netop købt en gammel bybus, som de omdanner til “STEAM Lab on Wheels”. Bussen skal udrustes til at blive til et rullende videnskabeligt værksted med maskiner, computere osv. “STEAM Lab on Wheels” skal i andet og tredje år af projektet på rundtur til nabokommunerne, så unge uden for Odense også kan lov til at lege med STEAM 365.

• Det tredje og afsluttende år samler Ungdomshuset alt, hvad der er lavet inden for de tre år, i en stor udstilling, hvor de unge inviterer andre unge og skoleklasser til at se de ting, som de har udviklet.

12 år med videnskab i Ungdomshuset

Det er ikke uvant for Ungdomshuset i Odense at lave naturvidenskabelige eller tekniske projekter for og med de unge i byen. De seneste 12 år har de haft fokus på området og er med i MITs (Massachusetts Institute of Technology) Computer Club House Network, Makerspace-bevægelsen, underviser i kodning via Coding Class og opbygger nu et FabLab.

Her har Ungdomshuset kombineret det videnskabelige eller tekniske med kunst og kultur for at sætte det ind i en ny kontekst og arbejde med det på en anderledes måde. Hvordan den slags ser ud, kan alle stifte bekendtskab med fra den 9. januar og til og med på lørdag d. 18., hvor de unge udstiller 20 tech-art værker i Kunstbygningen Filosoffen i Odense. 

– Vi har erfaring med, at læringsmæssigt fungerer det rigtig godt, når det bygger på de unges egne interesser, så det er, hvad vi hele tiden forsøger at gøre, siger Ungdomshusets leder, Karsten Damgaard.

Fakta

• Projektet “STEAM 365” er ét af blandt 10 projekter, der har modtaget støtte fra Novo Nordisk Fonden i fondens tematiske program “Nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi”. Læs mere om de øvrige her.
• STEAM 365 har desuden opnået støtte fra Villum Fonden (ca. 390.000 kr.) og Fonden Roskilde (50.000 kr.) 

• Ungdomshuset er en del af Odenses ungdomsskole, UngOdense
Læs mere om “Verdens bedste robotby – strategi for dannelse og uddannelse i børnehøjde” her

Pressemeddelelse - Odense Kommune - Logo

Kilde / Logo: Odense Kommune. Foto: UngOdense

Skriv gerne en kommentar

*

code