Københavns Byret har frifundet Elgiganten for at have vildledt sine kunder ved at kræve 700 kroner mere for en iPhone, end den var annonceret med i elektronikkædens fysiske tilbudsavis i 2015.

Elgiganten A/S er blevet frifundet for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning.

Elektronikkæden markedsførte en iPhone 6 til 4.595 kr. i en landsdækkende tilbudsavis. Tilbuddet var gældende en uge sidst i marts 2015, men allerede inden tilbudsugen hævede Elgiganten prisen til 5.295 kr. Kunder, der mødte op i Elgigantens butikker for at benytte sig af tilbuddet, skulle derfor betale 700 kr. mere for telefonerne, end oplyst i tilbudsavisen.

Ifølge Elgiganten skyldtes prisstigningen, at Apple, der producerer telefonen, havde hævet prisen på iPhone 6, efter at tilbudsavisen var gået i trykken.

Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt Elgiganten efter at have fået en klage fra en skuffet kunde.

Københavns Byret har bl.a. frifundet Elgiganten med henvisning til, at der ikke var noget på tidspunktet for tilbudsavisens udformning, som kunne indikere for Elgiganten, at forudsætningerne for tilbudsprisen på den pågældende iPhone ville ændre sig. Det fremgår også af dommen, at det ikke kan bebrejdes Elgiganten, at de valgte at sætte prisen op på den annoncerede iPhone som følge af Apples prisstigning, selvom Elgiganten i sin tilbudsavis havde annonceret med en lavere pris på telefonen.

Forbrugerombudsmanden tager dommen til efterretning.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Efter min opfattelse er dommen ikke udtryk for, at virksomheder generelt kan annoncere med én pris i sin tilbudsavis for derefter at sætte prisen op, inden kunderne kommer til butikken. Men i denne sag vurderede retten, at der ikke var grundlag for at straffe Elgiganten, og det tager jeg til efterretning.”

Retsgrundlaget:

Det fremgår af markedsføringslovens § 5, stk. 1, sammenholdt med § 8, at en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.

Kilde / Logo: Forbrugerombudsmanden