Doggybags og danskernes holdning

En ny analyse udført af TNS Gallup på vegne af Stop Spild Af Mad viser, at et flertal af danskerne gerne vil tage resterne fra restaurantbesøg med hjem. Doggybags er udbredte i USA, men i Danmark har det endnu ikke samme popularitet. Men undersøgelsen viser, at danskernes forhold til doggybags er på vej til at ændre sig.

Tallene taler deres tydelige sprog: 55% vil tage en doggybag, hvis det håndteres diskret. Yderligere 46% ville efterspørge en doggybag for at signalere, at de ønsker at mindske madspild. Og så mange som 61% vil tage imod en doggybag, hvis tjeneren selv tilbyder det. Dette er dog ikke en praksis, som ofte ses i Danmark, hvor kun 12% indtil nu har spurgt om en doggybag på en restaurant eller café.

Køn, alder og geografi

Undersøgelsen peger på, at kvinder er mere positivt indstillede til at bruge doggybags end mænd og lægger samtidig vægt på, hvordan maden præsenteres i doggybaggen. Desuden er yngre mennesker mere åbne for ideen end ældre. Geografisk set er der også forskelle, hvor jyderne er mere skeptiske end sjællænderne.

Diskretion og inspiration til restaurationsbranchen

Selina Juul, stifteren af Stop Spild Af Mad, mener at undersøgelsen belyser det tabu, der eksisterer omkring doggybags i Danmark. Hun opfordrer restaurationsbranchen til at se det som en mulighed for at mindske madspild og tilføjer, at diskretion er nøglen til at gøre doggybags mere populære.

Madspild og potentialet i doggybags

Madspild i restaurant- og cateringbranchen er en væsentlig udfordring. Stop Spild Af Mad peger på, at danske storkøkkener spilder op til 140.000 ton mad årligt. Doggybags kan her være en del af løsningen. Udover at være et redskab til mindre madspild, kan doggybags også fungere som et nyt markedsføringsværktøj for industrien.

Synspunkter fra fagfolk

Anne Marie Fogh Larsen fra Suhrs Madakademiet er positiv overfor ideen og ser doggybags som en god løsning for småtspisende og børn. Hun nævner også, at en veludformet doggybag kunne være et vigtigt skridt mod at gøre konceptet mere populært. Line Jacobsen og Kannika Thomsen fra Professionshøjskolen Metropol understreger, at det ikke skal være pinligt at tage rester med hjem fra en restaurant.

Trenden breder sig

Få restauranter i Danmark tilbyder i dag doggybags, men det ser ud til at ændre sig. Albertslund Kommune har med succes introduceret konceptet i samarbejde med Stop Spild Af Mad, og flere restauranter i kommunen tilbyder nu denne service. Zacharias Madsen fra Agenda Center Albertslund bekræfter, at tiltaget har været positivt modtaget.

Kampagner og fremtidsperspektiver

Stop Spild Af Mad har tidligere fokuseret på doggybags gennem kampagnefilm og samarbejder. Det øgede fokus på at bryde tabuet omkring doggybags ser ud til at være en del af en større indsats for at mindske madspild i Danmark. Konklusionen er, at danskerne er klar til at omfavne doggybags, hvis det håndteres rigtigt.

Skriv en kommentar til pressemeddelelsen