En ny undersøgelse fra Nets viser, at forretningerne trods corona stadig står til rekordsalg til Black Friday i år – trukket af en stor interesse blandt de unge. På grund af corona kommer danskerne til at købe mere på nettet.

PRESSEMEDDELELSE – De unge skaber forventninger om rekordsalg til Black Friday

På grund af corona kommer danskerne til at købe mere på nettet på dette års Black Friday.

Bevæbnet med feriepengefyldte betalingskort er forbrugerne klar til at sætte en ny handelsrekord, når Black Friday løber af stablen i uge 48 med fuldt tryk fredag d. 27. november. Ifølge en ny YouGov-undersøgelse med 2.000 danskere gennemført for betalingsvirksomheden Nets vil 52 procent af alle danskere gøre brug af de gode tilbud. Det er en lille stigning fra 2018 og 2019, hvor Nets også stod bag disse undersøgelser.

Især de yngste forbrugere ser ud til at købe løs. Hele 72 procent af de unge i aldersgruppen 18-29 år vil købe ind til Black Friday – enten på nettet, i butik eller begge steder.

– I de lidt udfordrende tider, som vi lever i, er det ekstremt positivt, at forbrugerne har taget de helt store spenderbukser på. Det er interessant at se, at de normalt kriseudsatte unge danskere stadig har et lyst syn på fremtiden og er klar til at bruge penge. Hele 79 procent af de unge under 30 år forventer faktisk at bruge flere penge i år sammenlignet med 2019, siger Natalia Laursen, Marketingchef i Nets.

Webshops giver coronasikkerhed

Corona-pandemien ser altså ikke umiddelbart ud til at sætte en kæp i forbrugshjulet, men virussen får alligevel en stor indvirkning på afviklingen af Black Friday.

– Vi har tidligere spurgt vores kunder, der blandt andet er detailforretninger, om deres Black Friday-tilgang i år. Og flere har rykket en del af salget over i webshops, og de klassiske køtilbud i forretningerne er i stedet erstattet med en Black Friday-uge, så gæsternes besøg bliver spredt over længere tid.

– Og den tilgang ser ud til at flugte meget godt med forbrugernes tilgang. Hele 72 procent i YouGov-undersøgelsen svarer, at de kommer til at handle mere online i år på grund af corona, forklarer Natalia Laursen.

Feriepenge giver et løft

Politikerne valgte tidligt i corona-krisen at give danskerne mulighed for at få tre ugers feriepenge udbetalt – hovedsageligt i håbet om, at pengene ville gå til forbrug.

– Vi har oplevet et sandt forbrugsboom efter udbetalingen af feriepengene, men det ser ud til, at der er mange, der har gemt lidt til at kaste efter de attraktive Black Friday-tilbud, forklarer Natalia Laursen og fortsætter:

– Ud af dem, der har fået feriepenge udbetalt her i efteråret, er det cirka hver fjerde, der har planer om at bruge ekstra penge på Black Friday af netop den grund.

Disse varer hitter i år

Oprindeligt var Black Friday startskuddet til julehandlen for amerikanerne, der har fri om fredagen efter fejringen af Thanksgiving om torsdagen.

Herhjemme har vi også optaget den skik. Ikke det med Thanksgiving, men det med at købe ind til julen.

64 procent af danskerne svarer i undersøgelsen, at de bruger tilbuddene på Black Friday til at købe julegaver til venner og familie.

Hvis man skal tro svarene i undersøgelsen, kan det se ud til, at der kommer til at ligge lækre sweatre eller et par fede sneakers under træet 24. december. Hele 55 procent af danskerne svarer, at de kommer til at købe tøj, sko eller accessories – dermed er kategorien den mest populære. Men en notorisk Black Friday-klassiker som elektronik er også populær i 2020.

Ikke overraskende har tøj og sko godt fat i den feminine del af befolkningen, mens mændene især kommer til at købe elektronik.

Se herunder oversigten med de mest populære varegrupper til Black Friday:

PRESSEMEDDELELSE – De unge skaber forventninger om rekordsalg til Black Friday
Pressemeddelelse - Nets - Logo