”Et træfsikkert og illusionsløst portræt”, ”Malmborg skriver både nænsomt og prægnant” og ”Romanen har indfriet alle denne jurys forventninger”.
Der er masser af roser til Sofie Malmborgs debut fra juryen for Bogforums Debutantpris 2020. Det er således med fornøjelse at Bogforum tildeler hende prisen på 50.000 kr. for romanen ”Bargums synder” (Politikens Forlag).
Romanen skildrer den danske handelsmand og slaveejer Frederik Bargums indre og ydre liv i 1700-tallets København.
Der var i år indstillet 46 bøger til Bogforums Debutantpris. Fem blev shortlistet, men det er Sofie Malmborg, der løber med prisen.
De øvrige shortlistede var:
- Annette Bjergfeldt, for romanen ”Højsangen fra Palermovej” (Modtryk).
- Gry Stokkendahl Dalgas for tekstsamlingen ”Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vej” (OVBIDAT)
- Bjørn Poulsen for erindringsromanen ”Opkald fra Mælkevejen” (Lindhardt & Ringhof)
- Jeanne Goldscmidt for romanen ”Faster Hildas Testamente” (Grønningen 1)
Prisen uddeles normalt ved Bogforums åbning, men da Bogforum i år ikke har kunnet afholdes, uddeles prisen på DR2.
Andreas Nordkild Poulsen, Udstillingsleder Bogforum:
”Det var et stærkt felt af debutanter, der var indstillet til prisen i år. Det viser, at det danske litterære miljø lever og føder nye talenter, der igen i år har givet os masser af store læseoplevelser. Det er denne vigtige funktion Bogforum ønsker at påskønne med debutantprisen. Så et stort tak og tillykke til Sofie Malmborg og de øvrige shortlistede forfattere. Vi glæder os til at følge jeres forfatterskaber fremover”.
Juryens motivation for at give prisen til Sofie Malmborg kan læses her:
En ægte, diskret markeret undren løber gennem denne roman: hvem er han – denne Frederik Bargum, den danske handelsmand og slaveejer fra 1700-tallets København, hvis livs store spring og tunge fald gradvist udfoldes på bogens 317 overbevisende, velkomponerede sider. Malmborg skriver både nænsomt og prægnant om individualisten og instrumentalisten Bargum, som vil drive forretning og tjene penge, som er drevet af virkelystens idealer, men som sidder fast i en dansk virkeligheds kedsommeligt lunkne suppe. Hvordan kommer han videre derfra? Han satser. Malmborg skriver lakonisk, nysgerrigt observerende om en mand, som mangler dømmekraft og dydens dannelse. En mand, der mangler det menneskelige gehør, som forfatteren til gengæld lysende demonstrerer, at hun ejer. Sofie Malmborg er i det hele taget en forfatter, der lytter til sit stof. ”Bargums synder” er et mentalitetsportræt og et tidsbillede. Der er noget effektivt over skrivestilen, som ikke bunder i hurtighed men i grundighed. Den viser sig også i respekten for det historiske materiale. Den historiske virkelighed står klart og sanseligt frem for læseren, den er tydelig, men selvom Bargum kan lide at pynte sig, så klæder romanen sig aldrig i overdreven staffage. Malmborg har en evne til at sætte scener og tableauer med en stor doseringssikkerhed. ”Bargums synder” er et træfsikkert og illusionsløst portræt af en mand, der hverken kan indfri sine veksler eller sine ambitioner. Men romanen – den har til gengæld indfriet alle denne jurys forventninger.
Kilde / Logo / Foto: BC Hospitality Group A/S