Flere brancher har i løbet af sommeren oplevet, at der var langt mellem de udenlandske turister i Danmark. Aktivitetsfaldet var mindst i Jylland, der samtidig havde glæde af mange danskere på ”staycation”, men det modsatte billede gjorde sig gældende i København.
Selvom det samlede kortforbrug i Danmark er tilbage på niveau med samme periode i tidligere år, godt hjulpet af danskere på ”staycation”, så er forbruget på udenlandsk udstedte betalingskort faldet markant i løbet af sommeren sammenlignet med samme periode tidligere år.
I takt med, at rejserestriktionerne blev lempet inden sommerferien, er der sket en bedring i forbruget på udenlandsk udstedte kort i Danmark i forhold til et historisk gennemsnit for samme periode. Forbruget var dog 56 % lavere end det normale forbrug i perioden fra uge 27 – 32.
Turisttunge brancher i Jylland hjulpet af ”staycation”
Visse brancher har været, og er fortsat, hårdt ramt af de udeblivende turister – særligt i løbet af juni, hvor flyselskaber og rejsebureauer, hoteller, restauranter, barer og underholdning/attraktioner oplevede de største fald i kortforbruget. Men nye regionale tal viser, at dette billede er meget forskelligt afhængig af geografisk region.
”Jylland har generelt oplevet en god aktivitet i sommerperioden fra danskere på ’staycation’, hvilket i flere brancher har opvejet de udeblivende udenlandske turister,” fortæller Søren Winge, pressechef i Nets Group
Samlet set var kortomsætningen på jyske hoteller, restauranter, biludlejning og smykkebutikker højere end den tilsvarende periode i tidligere år.
Langt mellem turister i København
Billedet er dog et helt andet i København og omegn. Her var kortomsætningen i alle brancher under niveauet for samme periode tidligere år, både samlet set og særligt i forhold til udenlandske turister, der i større grad blev væk fra hovedstaden.
”Danske turister i København og omegn har på nogle områder været med til at afbøde de manglende udenlandske gæster hos eksempelvis restauranter, smykkebutikker og inden for transport, men det er også tydeligt, at alle brancher har savnet udenlandske besøgende hen over sommeren,” siger Søren Winge.
Samlet oversigt over udviklingen
Udvikling i kortforbrug i Jylland fra uge 27-32 sammenlignet med samme periode tidligere år:
Alle kort | Udenlandsk udstedte kort | |
Flyselskaber og rejsebureauer | -64 % | -55 % |
Hoteller | +11 % | -59 % |
Smykkeforretninger | +22 % | -18 % |
Underholdning/attraktioner | -17 % | -71 % |
Biludlejning | +23 % | -48 % |
Barer & vinhandlere | -40 % | -42 % |
Restauranter | +14 % | -55 % |
Transport | -17 % | -51 % |
Udvikling i kortforbrug i København & omegn fra uge 27-32 sammenlignet med samme periode tidligere år:
Alle kort | Udenlandsk udstedte kort | |
Flyselskaber og rejsebureauer | -87 % | -85 % |
Hoteller | -66 % | -87 % |
Smykkeforretninger | -5 % | -68 % |
Underholdning/attraktioner | -24 % | -82 % |
Biludlejning | -28 % | -64 % |
Barer & vinhandlere | -49 % | -81 % |
Restauranter | -13 % | -72 % |
Transport | -21 % | -54 % |
Kontakter
Søren Winge, Head of media relations, Nets Group
Kilde / Logo: Nets