Med den gradvise genåbning af samfundet er Danmark forhåbentlig forbi første fase af coronakrisen, hvor regeringen og myndighederne sammen med Folketinget i høj grad har formået at inddæmme smitten, så sundhedsvæsnet kan følge med. Nu venter der en mindst lige så vigtig og vanskelig fase, hvor Danmark skal sikre en forsvarlig, effektiv og hurtig genåbning af samfundet. Her er det afgørende vigtigt, at regeringen nu er klar til at åbne yderligere, lyder det fra DI.

PRESSEMEDDELELSE: DI – bredere genåbning vil redde arbejdspladser og forhindre konkurser

– Der er ikke tvivl om, at en hurtigere genåbning, hvor flere virksomheder kan komme i gang vil være med til at redde arbejdspladser og forhindre konkurser. Det er en god nyhed i en svær tid, hvis regeringen og Folketinget sammen kan finde en vej til det, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

– Der er virkelig grund til at anerkende, hvor effektivt og godt Danmark har klaret første del af coronakrisen, hvor den altgørende opgave har været at få styr på smitten og sikre, at vores sundhedsvæsen kan følge med. Nu følger den næste fase, hvor samfundet skal genåbnes, så hurtigt det kan lade sig gøre på forsvarlig vis. Derfor er det en vigtig og god melding fra statsministeren, at regeringen vil åbne bredere op, siger DI-direktøren.

Han understreger, at erhvervslivet støtter regeringens fokus på at undgå markant tilbagefald i smitten.

– Både sundhedsmæssigt og økonomisk er det vigtigt, at vi undgår et massivt tilbageslag. Derfor er der både forståelse for og opbakning til i erhvervslivet, at vi ikke genåbner fuldt fra i morgen. Men de økonomiske skadevirkninger fra nedlukningen stiger dag for dag, og derfor er det rigtigt, at regeringen og myndighederne sammen med Folketinget vil åbne bredere, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI-direktøren hæfter sig ved, at åbningen af skoler og pasningstilbud til de yngste er en vigtig del af genåbningen – også for virksomhederne.

– Flere virksomheder kan nu genåbne på deres kontorer, så medarbejderne igen kan møde fysisk ind på jobbet. Det er kun muligt, fordi pædagoger og skolelærere nu overtager pasning og undervisning af børnene i arbejdstiden. Så det er særdeles vigtigt for virksomhederne og deres medarbejdere – også for dem, der stadig arbejde hjemmefra, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han understreger endeligt, at regeringen og Folketinget hurtigst muligt bør forlænge, forbedre og justere hjælpepakkerne, som holder hånden under arbejdspladser og virksomheder landet over.

– Danmark er i en bedre situation end langt de fleste andre lande. Det vidner om, at vi har håndteret krisen godt – men det betyder også, at rigtig mange af vores eksportlande er hårdt ramt, og det har også klare økonomiske konsekvenser for danske eksportvirksomheder og deres medarbejdere, siger DI-direktøren.

– Vi står midt i den værste krise i nyere tid, og lige nu er der hundredetusindevis af arbejdspladser og titusindvis af virksomheder, som er afhængige af hjælpepakkerne, hvis vi som samfund også skal kunne have dem på den anden side af krisen. Derfor er der akut brug for, at regeringen og Folketinget sørger for, at sikkerhedsnettet bliver ved med at være spændt ud under samfundet, siger Lars Sandahl Sørensen.

Kontakter

For yderligere information kontakt pressechef og vicedirektør Per Geckler Møller på 2949 4434.

Kilde / Logo / Foto: Dansk Industri