Ved forrudeskift på de nyeste biler har det hidtil kun været de autoriserede værksteder, der kunne udføre kalibrering efter bogen. Med over-the-air-kalibrering kan Carglass nu hjælpe alle kunder.

PRESSEMEDDELELSE: Ny teknologi revolutionerer eftermarkedet i bilbranchen

Med den nyeste kalibreringsteknologi fra amerikanske asTech er Carglass nu i stand til at kalibrere enhver forrude efter fabrikantens forskrifter – også på de nyeste modeller. Foto: PR.

Automatiske sikkerhedssystemer og avanceret radar- og kamerateknologi er standard i flere og flere nye biler. Det afspejles tydeligt i den kraftige stigning i antallet af kalibreringer i forbindelse med forrudeskift, som Danmarks største udbyder af autoglasservice har oplevet de seneste år. Med den nyeste kalibreringsteknologi fra amerikanske asTech er Carglass nu i stand til at kalibrere enhver forrude efter fabrikantens forskrifter – også på de nyeste modeller.

– Normalt går der cirka et halvt år, fra en ny bilmodel kommer på markedet, til dataene, der skal bruges for at kalibrere bilens forrude, bliver tilgængelige for andre end bilproducentens egne værksteder. Derfor har vi indtil nu ikke kunnet udskifte en rude for en kunde, hvis modellen er helt ny, og i stedet har vi så henvist kunden til det respektive mærkeværksted, siger Carina Bukkehave, der er administrerende direktør hos Carglass, og pointerer:

– Det vil vi naturligvis gerne undgå, og for at kunne hjælpe alle kunder har vi som de første i Danmark investeret i en ny teknologi fra asTech, der gør, at vi nu kan udføre såkaldt over-the-air-kalibrering, når vi skifter en forrude og derfor er i stand til at hjælpe alle.

Over-the-air-kalibrering

Med den nye over-the-air-kalibreringsteknologi, der i første omgang tages i brug på otte af Carglass’ 13 værksteder, foregår kalibreringen på den anden side af jorden, hvor asTech har de relevante data til rådighed, så snart de nye bilmodeller kommer på markedet.

– På værkstedet i Danmark forbindes en tester med bilen, og via en app på teknikerens telefon etableres der forbindelse til asTech i USA, hvor en tekniker sidder og foretager fejludlæsningen, der er nødvendig for, at ruden efterfølgende kan kalibreres korrekt, forklarer Carina Bukkehave.

PRESSEMEDDELELSE: Ny teknologi revolutionerer eftermarkedet i bilbranchen

Mens nogle biler kan få foretaget forrudeskift hvor som helst, skal andre på værksted for, at bilen efterfølgende kan kalibreres korrekt. Foto: PR.

Hvordan skal din rude kalibreres?

Hvis du har haft et uheld, og din forrude er blevet repareret og efterfølgende skal kalibreres, er det forskelligt, hvordan det skal gøres, alt efter hvilken bil du har. Grundlæggende er der to metoder – statisk og dynamisk – men kun de færreste ved, hvilken der skal bruges på deres egen bil. Det kan dog være en god idé at undersøge, da det kan være afgørende for, hvor du skal have udbedret en skade, inden du kan køre videre.

– Statisk kalibrering skal ske på et værksted, hvor en tavle opstilles foran bilens kameraer, som der så kalibreres ud fra. Dynamisk kan derimod gøres på stedet, hvor vi fejludlæser bilen med en tester, der fortæller teknikeren, hvordan han skal udføre kalibreringen, der for eksempel kan indebære, at han skal køre et stykke tid med en given hastighed ved ordentlige vejforhold med skilte og anden afmærkning, siger Carina Bukkehave og tilføjer:

– Det er jo virkelig ubelejligt, hvis man forventer, at man kan få skiftet en revnet forrude, mens man er på arbejde, for så at finde ud af, at man er nødt til at have bilen på værksted.

PRESSEMEDDELELSE: Ny teknologi revolutionerer eftermarkedet i bilbranchen

Kilde / Logo / Foto: Carglass

Skriv en kommentar

*

code