Den danske investeringsforening Lundgreen’s Capital – China har givet 70 pct. i afkast siden den blev etableret i august 2019. Alligevel sænker investeringsforeningen sin årlige omkostningsprocent (ÅOP) til 0,99 pct. for resten af 2021. Dette er markant billigere end tilsvarende investeringer i Danmark, der typisk har en omkostningsprocent på 2,00 til 2,50 pct.

Til spørgsmålet om hvorfor man sænker prisen for resten af året, når nu afkastet har været så godt siger direktør Peter Lundgreen fra Lundgreen’s Capital A/S, ”at man gerne vil benytte det gode resultat til at øge kendskabet til investeringsforeningen yderligere, og samtidig byde velkommen med en fornuftig pris”.

Lundgreen’s Capital er kendt for sine årtiers lange indsigt i Kina og landets finansmarked, desuden er Peter Lundgreen såkaldt Fellow i den prestigefyldte kinesiske tænketank Asian Financial Think Tank. Som Peter Lundgreen fortæller ”min egen erfaring med Kina er, at det tager fem til ti år før man er så komfortabel med landet, kulturen, økonomien etc., at man er parat til at træffe beslutninger. Med den fart, som Vesten har fundet ud af, at Kina bevæger sig fremad med, er der mange der i øjeblikket konstaterer, at de også med deres investeringer i Kina er kommet bagud. Desuden er der kun meget få banker som egentlig kan hjælpe investorer med indsigt om Kina”.

Opgørelsen af Kinas BNP-vækst for 4. kvartal 2020 viser, at landets økonomi ligefrem vokser hurtigere end før coronakrisen, hvilket Peter Lundgreen bekræfter og tilføjer, at ”i fremtiden bliver det den indenlandske økonomiske vækst i Kina som bliver særligt interessant for investorer at deltage i. Derfor bliver man, som investor, nødt til at investere ind i kinesiske virksomheder, hvilket indeholder en udfordring for mange, men vi føler os hjemme grundet de flere årtiers erfaring med finansmarkedet der”.

Som navnet indikerer, så er det rådgivningsfirmaet Lundgreen’s Capital der rådgiver investeringsforeningen Lundgreen’s Capital – China. Dette sker dog i samarbejde med en mangeårig kooperationspartner i Hong Kong således, at investeringsporteføljen hele tiden er overvåget fra det globale finansmarked åbner i Tokyo til det lukker i New York. Det kritiske spørgsmål hertil er naturligvis om man virkelig kan få alt det for blot 0,99 pct. om året?

Hertil siger direktør Peter Lundgreen, ”at Lundgreen’s Capital generelt har lavere omkostninger end mange andre finansielle selskaber, og denne besparelse deler vi med vores kunder. Desuden forventer vi at børsnotere vores investeringsforening midt på året, men indtil da er det en unoteret investeringsforening og det koster lidt ekstra kurtage til banken når man køber sig ind i den, hvilket også er en årsag til den ekstra rabat. Fremadrettet er det min forventning, at omkostningsproducenten bliver omkring 1,30 pct., hvilket stadig giver en betragtelig forskel i afkastet over f.eks. 10 år hvis man vælger Lundgreen’s Capital – China”.

Til spørgsmålet om det ikke er for svært, at have indsigt i Kina på den afstand, som der trods er her fra Danmark forklarer Peter Lundgreen, ”at verden for det første er blevet mindre gennem tiden, men i firmaet har vi en dyb indsigt i Kina, har et stærkt netværk og så er vi gode til at se nye trends i Kina. Derfor bliver jeg brugt som speaker om Kina rundt om i verden og jeg er flere gange ugentligt i asiatiske medier, så anerkendelsen af Lundgreen’s Capital i Asien er nok overraskende stor for mange.

Forleden blev jeg sågar interviewet i 45 minutter af China Securities Journal, hvor man er blevet opmærksom på vores afkast, og ville derfor gerne spørge ind til vores investeringsstrategier. Det er nu engang Kinas største finansavis, og de henvender sig kun, hvis det er noget særligt, så jo, det bekræfter os i, at vi gør det ganske fornuftigt”, afslutter Peter Lundgreen.

PRESSEMEDDELELSE Peter Lundgreen

Man kan finde mere information om investeringsforeningen Lundgreen’s Capital – China på www.lundgreenschinafund.dk, man kan skrive på contact@lundgreens.com eller man er velkommen til at kontakte Lundgreen’s Capital på telefon 70 26 88 55.

PRESSEMEDDELELSE – Tidligere adm. direktør for SKAGEN Fondene i Danmark bliver partner i Lundgreen’s Capital

Kilde / Logo / Foto: Lundgreen’s Capital