Assens Forsyning A/S og Assens Vandværk er blandt deltagerne, når DR2 sender en temaudsendelse om vand, hvor to smagseksperter udpeger det mest velsmagende blandt det velsmagende danske drikkevand.

PRESSEMEDDELELSE: Drikkevand fra Assens med i kampen om at være landets mest velsmagende
Vand fra Assens Forsyning A/S og Assens Vandværk bliver vurderet, når Danmarks mest velsmagende drikkevand kåres i en temaudsendelse på DR2, lørdag 14. december 2019. Foto: Colourbox.

VGP 2019: Endnu engang er landets mest velsmagende drikkevand fundet. Og endnu engang kan det konstateres, at der i Danmark generelt er meget velsmagende vand over hele landet – heriblandt også i Assens.

Assens Forsyning A/S og Assens Vandværk var nemlig blandt de 29 forsyningsselskaber, der tilbage i august tog vandprøver og i al hast fik dem bragt til København, hvor de blev bedømt af et meget kyndigt panel i form af sommelierne Lars Spring fra restaurant MA og Frederik Czapnik fra restaurant NIMB. Det var deres opgave, at kåre vinderen af Vand Grand Prix 2019 og dermed udpege det mest velsmagende drikkevand i Danmark.

Systematisk vurdering

Og det var bestemt ikke nogen nem opgave, de to eksperter kom på. Først blev vandet inspiceret med øjnene, så med næsen, inden glasset blev sat til læberne og dets læskende indhold gled ned over deres tunger.

I første runde holdt Lars Spring og Frederiks Czapnik vandet op imod hinanden i grupper af fem. Konkurrencen var meget tæt, og udfaldet så ud til at kunne tippe så let som ingenting. Én vand skilte sig dog hurtigt ud fra de andre. Efter gensmagning var det imidlertid en helt anden, som faldt i eksperternes smag. Målet i første runde var at indsnævre vinderfeltet til kun fem vande.

”Kvaliteten af det, jeg har smagt, er forbavsende god,” sagde Lars Spring midtvejs i vurderingen.

Fra fem til tre

Efter en velfortjent pause, som blev brugt til at nulstille smagsløgene med brød, skulle de fem vande reduceres til tre. Blandt disse tre skulle Lars Spring og Frederik Czapnik til sidst udpege Danmarks mest velsmagende drikkevand.

Efter en ny runde pegede de begge på vandet, der meget passende havde kode nr. 1. Bag koden gemte sig vand fra Bornholms Energi & Forsyning, som løb med sejren i dette års Vand Grand Prix.

Se afgørelsen på DR2

Hvilken placering vandet fra Assens Forsyning A/S og Assens Vandværk fik er endnu ikke kendt. DR løfter først sløret for de øvrige deltageres placeringer i temaudsendelsen om vand, lørdag 14. december 2019, klokken 21.30 på DR2. Men den endelige placering er heller ikke afgørende for Assens Forsyning A/S og Assens Vandværk.

”En topplacering havde naturligvis være helt fantastisk. For os er det dog en stor ære og fornøjelse blot at være med og dermed skabe opmærksomhed omkring den gode smag og gode kvalitet, dansk drikkevand generelt har. Samtidig håber vi, at en konkurrence som denne kan være med til at skærpe interessen for postevand direkte fra vandhanen, der kun koster en brøkdel af, hvad en flaske kildevand koster samtidig med, at det købte vand har et væsentligt større miljøaftryk, end vand direkte fra hanen,” fortæller teamleder hos Assens Forsyning A/S, Anne Lyndorff Hovmøller.

Fakta

• Assens Forsyning A/S og Assens Vandværk leverer vand til cirka 4.000 husstande i Assens by, Turup, Barløse og på Baagø
  • Årligt leverer Assens Forsyning A/S og Assens Vandværk cirka 650.000 m3 vand til private husstande og virksomheder
  • Assens Forsyning A/S råder over ét vandværk, seks boringer, en højdebeholder og cirka 130 kilometer forsyningsledninger med tilhørende pumpesystemer og vandmålere
  • I foråret 2020 indvier Assens Forsyning A/S et helt nyt vandværk på Egebjergvej i den sydøstlige udkant af Assens by

Kilde / Logo: Assens Forsyning A/S. Foto: Colourbox.