Amazon er frygtet og berygtet i den danske detailbranche. Men de danske virksomheder kommer først i problemer, hvis de ikke forstår at bruge Amazons platform til egen vinding, mener ekspert i e-handel.

PRESSEMEDDELELSE – Frygten for Amazon er et selvmål for danske virksomheder

Det er helt afgørende, at danske butikker bruger Amazon proaktivt, hvis de skal klare sig i fremtiden, mener Max Riis Christensen. Det handler om at være synlige de steder, hvor forbrugerne er. Foto: PR.

Frygten for Amazon er lige nu et større problem for de danske erhvervsdrivende end Amazon selv. Den kontante udmelding kommer fra Max Riis Christensen, der ekspert i e-handel hos virksomheden MakesYouLocal. Han mener, at den store pessimisme i detailbranchen i forhold til Amazon kan ende med at blive et selvmål for de danske virksomheder, hvis det betyder, at de udelukkende fokuserer på den konkurrence, e-handelsgiganten skaber.

Vi diskuterer ofte, om de danske virksomheder er rustet til at kæmpe imod Amazon. Det er farligt. For debatten overskygger det faktum, at fremtidens e-handel har ændret sig, siger Max Riis Christensen.

Ændringen består i, at det ikke udelukkende handler om at have en konkurrencedygtig webshop med god service og logistik, men også om at få brandet præsenteret for forbrugerne, hvor de er. Amazon er som en gigantisk handelsgade, som tiltrækker mange mennesker. Der skal man have et synligt brand og lettilgængelige produkter.

Fremtidens e-handel

Virksomheder skal ifølge Max Riis Christensen bruge Amazon proaktivt. Facebook Shop, Instagram, Zalando, CDON og Google er andre eksempler på moderne handelsgader eller indkøbscentre, som er centrale i fremtidens e-handel. Man bør ikke betragte disse platforme som konkurrenter, men se mulighederne i de nye kanaler.

Undersøgelser viser, at de store danske virksomheder er langt fremme i forhold til digital tilstedeværelse og e-handel. Det ændrer dog ikke på, at selv de etablerede virksomheder bliver nødsaget til at være til stede på de kanaler, hvor forbrugerne bruger deres tid, siger Max Riis Christensen.

Max Riis Christensen har to råd til de danske virksomheder, der vil drage fordel af de nye markedspladser:

Agil webshop: At være til stede på sociale medier, websites og handelspladser kræver først og fremmest en fleksibel webshop. Platformen skal let kunne skabe produkt-feeds, der kan distribueres til forskellige platforme som Amazon, Zalando eller Facebook, så man hurtigt kan optimere sine salgskanaler.

Styrk brandet: Virksomhedens egen webshop er stedet, hvor brand og værdi kan præsenteres på egne præmisser. Det er der, man helst vil have kundernes opmærksomhed, uanset om kunden er der for at købe et produkt, have løst et problem eller ytre deres utilfredshed. Her har man mulighed for at skabe et unikt univers, som man har fuld kontrol over, i modsætning til tilstedeværelsen de andre steder. I dag er det mere end nogensinde vigtigt at give sine trofaste kunder en god oplevelse, så de vender tilbage igen og igen.

PRESSEMEDDELELSE: Tøjproducenter tvunget til nytænkning – sådan etableres webshop til slutkunden

Kilde / Logo / Foto: MakesYouLocal