Covid-19-pandemien har sat turbo på den digitale forbrugeradfærd og en digitalisering af branchen, der ellers først ville være nået om mange år. Og på trods af store tab i 2020, ser fremtiden i branchen samlet set lys ud, viser PwC’s Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024.

PRESSEMEDDELELSE: Tilbage til fremtiden i medie- og underholdningsbranchen

Leif Ulbæk Jensen, partner i PwC.

Da Covid-19-pandemien ramte verden, fik det store konsekvenser for medie- og underholdningsindustrien. Ifølge PwC’s analyse vil industrien således opleve et rekord stort fald i omsætningen i 2020 med et fald på -5,6 % fra 2019. Det svarer samlet set til mere end 120 mia. US-dollars og er dermed det største fald i de 21 år, PwC har foretaget analysen af medie- og underholdningsindustrien. Til sammenligning faldt væksten med -3 % i 2009, hvor den globale økonomi senest var under et stort pres. 

Analysen viser dog, at den gennemsnitlige vækst globalt vil ligge på 2,8 % årligt set over en femårig periode fra 2019-2024. I Danmark forventes væksten at ligge noget lavere i samme periode (0,65 %) og stiger dermed fra 65 mia. i 2019 til 67 mia. i 2024.

“På trods af de rystelser, som 2020 indtil videre har budt på, viser vores prognose, at medie- og underholdningsindustriens vækst forventes at forblive stærk i de kommende år – særligt på globalt niveau. Allerede i 2021 forventes en global vækst i medie- og underholdningsindustrien på 6,4 %, mens den vil ligge på ca. 5 % i Danmark,” fortæller Leif Ulbæk Jensen, partner i PwC og ekspert i medie- og underholdningsindustrien. Han understreger dog, at der også på den anden side af pandemien vil være segmenter i industrien, der klarer sig bedre end andre.

Fart på den digitale transformation

Et resultat af nedlukningen som følge af pandemien er, at industrien transformeres noget tidligere end ventet. Det gælder fx biografmarkedet i forhold til streamingtjenester. For blot 5 år siden var biografmarkedets omsætning tre gange så høj som streamingtjenesternes. Nu står streamingtjenesterne til at overgå biografmarkedet allerede i 2020, og i 2024 vil markedet for streamingtjenester ligge dobbelt så højt som biografmarkedet.  

“Pandemien har sat ekstra fart på den digitale omstilling, der nu i en lang årrække har været med til at forme de fleste segmenter. I medie- og underholdningsindustrien har nedlukningen betydet, at ydelserne i langt højere grad bliver brugt fra brugerens eget hjem, er blevet mere virtuelle, mere baseret på streaming og mere personlige end i begyndelsen af året,” fortæller Leif Ulbæk Jensen.

PwC’s analyse viser desuden, at den mængde data, der bruges på smartphones i forhold til bredbånd, stiger hastigt. Det globale dataforbrug stiger i alt med knap 34 % i 2020 og vil være mere end fordoblet i 2024.  

“På trods af de aktuelle vanskeligheder har underholdnings- og mediebranchen en underliggende styrke og vil også fremover appellere stærkt til forbrugerne. Der vil fortsat være udfordringer for branchen, når vi bevæger os ud over pandemien, men fremrykningen af den digitale udvikling kan skabe muligheder i alle segmenter – ikke kun i de, der har draget fordel af dens indvirkning indtil videre,” fastslår Leif Ulbæk Jensen. 

Og vinderne er…

En af de brancher, der har opnået vækst under Covid-19-nedlukningen, er streamingtjenester på abonnementsvilkår (OTT) med en estimeret vækst på 26 % i 2020. Og den vækst vil ifølge PwC’s analyse fortsætte i de kommende år med en stigning fra ca. 46 mia. US-dollars i 2019 til ca. 87 mia. US-dollars in 2024, hvilket er knap en fordobling. 

“Lanceringen af Disney+ streamingtjenesten i slutningen af 2019 kunne næsten ikke være timet bedre. Disneys forventning om at nå mellem 60 og 90 millioner abonnenter inden 2024, blev allerede nået i august 2020, hvor man havde nået 60,5 millioner abonnenter,” fortæller Leif Ulbæk Jensen

Tomme biografsale verden over

Blandt de segmenter, der har haft det sværest under Covid-19-nedlukningen er biografmarkedet med mange lukkede biografsale verden over og filmpremierer, der er blevet udskudt. I PwC’s analyse forventes biografmarkedet at gå 66 % tilbage i år, og det er ikke sandsynligt, at branchen vil hente det tabte frem mod 2024, hvor det forventes, at markedet fortsat ligger under 2019-niveauet.    

Analysen viser desuden, at det globale marked for aviser og magasiner er gået kraftigt ned med mere end 14 % i år. Værst går det ud over de trykte aviser og magasiner, der forventes at falde med knap 16 % i 2020. 

“Aviser og magasiner går en svær tid i møde, men når det er sagt, vil aviser og magasiner i 2023 opleve, at væksten fra digitale reklamer overhaler de trykte, hvilket dog vil medføre et samlet fald i annonceomsætningen”, fortæller Leif Ulbæk Jensen. 

Han henviser desuden til, at det globale marked for reklamer går en svær tid i møde med et fald på 13,4 % i 2020 til 559 mia. US-dollars, og ifølge analysen vil reklamemarkedet ikke vende tilbage til i sit niveau for 2019 før i 2022.

Om Global Entertainment & Media Outlook

PwC’s 21. årlige udgave af Global Entertainment & Media Outlook er en omfattende global internetanalyse af privatforbrug og reklameudgifter. Den bygger på femårige historiske data og femårsprognoser samt kommentarer fra flere end 14 industrisegmenter i 53 lande og områder. 

Undersøgelsen dækker følgende brancher: Bøger; Business-to-business; Biografer; Dataforbrug; Internetadgang; Internetreklamer; Musik, radio og podcasts; Aviser og forbrugerblade; OTT video; Out-of-Home reklamer; Traditionelt tv og hjemmevideo; tv-reklamer; Videospil og eSport; Virtual Reality. Se mere på www.pwc.com/outlook.

PRESSEMEDDELELSE: Ejerlederen bag Plus-Plus legetøj vinder Årets Ejerleder 2019 på Sjælland

Kilde / Logo / Foto: PwC

Skriv en kommentar til pressemeddelelsen