Snushanen ApS og indehaveren af en enkeltmandsvirksomhed skal betale bøder for at have reklameret for tyggetobak og elektroniske cigaretter.

PRESSEMEDDELELSE – Bøder for at reklamere for tyggetobak og elektroniske cigaretter

Retten i Odense har idømt virksomheden Snushanen ApS en bøde på 50.000 kroner for at have reklameret for tyggetobak på sin hjemmeside og på sociale medier. Derudover har indehaveren af en enkeltmandsvirksomhed accepteret at betale en bøde på 180.000 kroner. Denne bøde dækker både ulovlig reklame for elektroniske cigaretter og overtrædelse af et markedsføringsforbud fra Sikkerhedsstyrelsen.

Snushanen ApS reklamerede blandt andet på Instagram og Facebook med billeder af produkterne og udsagn som:

”Populære”, ”optimal nydelse og fantastisk smag”, ”ÅBNINGSTILBUD KØB 10 STK. KUN 290,-” og ”Gør et KUP”. ”SUPER BILLIGT, KØB 10 DÅSER KUN 200,-”, ”INTROTILBUD. 1 DÅSE 30,- KØB 10 DÅSER KUN 200,-”.

Indehaveren bag enkeltmandsvirksomheden har erkendt at have overtrådt reklameforbuddet i lov om elektroniske cigaretter. Virksomheden reklamerede for elektroniske cigaretter på fire forskellige hjemmesider, på Facebook-profiler og via nyhedsbreve med udsagn som:

”20%”, ”35%”, ”40%” og ”50%” i forbindelse med et billede af en person, der dampede på en elektronisk cigaret og ”[…] kendte for stort udvalg, hurtig levering og lave priser.”

Det er hverken tilladt at reklamere for tobaksvarer, fx tyggetobak, eller elektroniske cigaretter.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Stort set al reklame for tobaksvarer og elektroniske cigaretter er forbudt. Hvis man alligevel vælger at reklamere for disse produkter, må man forvente at blive politianmeldt og idømt en bøde.”

”Reklameforbuddene er meget vidtgående. Vi har offentliggjort svar på typiske spørgsmål på vores hjemmeside, hvor branchen kan få vejledning.”

Forbud mod tobaksreklamer og reklamer for elektroniske cigaretter

Al reklame for tobaksvarer og elektroniske cigaretter er som udgangspunkt forbudt.

”Reklame” er alle erhvervsmæssige aktiviteter, som har til formål at sælge tobaksvarer og elektroniske cigaretter, eller som har den direkte eller indirekte virkning.

Der gælder kun enkelte undtagelser til reklameforbuddene.

Siden den 1. april 2021 har det også været forbudt at vise tobaksvarer og elektroniske cigaretter med enkelte undtagelser.

Forbrugerombudsmanden har offentliggjort svar på en række typiske spørgsmål om reklame- og udstillingsforbuddene for tobaksvarer m.v. og elektroniske cigaretter, som kan læses her:

Spørgsmål og svar om reklame- og udstillingsforbuddet for tobaksvarer m.v. (forbrugerombudsmanden.dk)

Spørgsmål og svar om reklame- og udstillingsforbuddet for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere (forbrugerombudsmanden.dk)

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.

Kilde / Logo: Forbrugerombudsmanden. Foto: Pressemeddelelse.dk