En KODA forvandler nemt forladte parkeringspladser, øde havneområder og tomme byggegrunde til bæredygtige studieboligbyer.

Studieboligmanglen er et varmt politisk emne hvert år omkring studiestart. Sidste år påviste “UngdomsboligRapporten 2020”, der er udarbejdet af Danmarks Almene Boliger, at der i København kun er studiebolig til hver femte studerende på en videregående uddannelse, og i Aalborg er det tre ud af ti unge, der kan få en studiebolig.

På trods af at skiftende regeringer i årtier har forsøgt at komme problemet til livs, er det endnu ikke lykkes politikerne at tilbyde alle de nye studerende tag over hovedet. Udfordringen er blandt andet, at langtrukne byggeprojekter er forældede, inden de står færdige. For i en omskiftelig verden, hvor teknologier, pandemier og meget andet ændrer hverdagen med et trylleslag, er der brug for dynamiske bygninger, der kan tilpasses behov her og nu. Det er lige præcis, hvad en KODA kan.

En KODA er et præfabrikeret modulhus, der kan forvandle enhver tom byggegrund til en hyggelig studieboligby. KODA’er kan stables som Legoklodser for at maksimere pladsen i byer, og så kan de nemt flyttes, hvis betingelserne eller behovet ændrer sig. Basishuset er mindre end 20 kvadratmeter, men indeholder både badeværelse, stue, sovehems og køkken med skabe, kogeplader og opvaskemaskine. Derudover kan der nemt installeres solceller på taget, hvorved både miljøet og den fattige studerende vinder stort.

KODA er designet af det estiske arkitekt-, design- og ingeniørfirma Kodasema og har vundet et utal af internationale priser for sit bæredygtige design. Firmaet har allerede succesfuldt etableret flere KODA-parker, og leverer i hele Europa.

For mere info: Abdel Ittaouil // Sales agent Denmark // Fundbricks // +45 71907813

Pris: Fra 59.600€ + moms, inkl. Levering.

Mere info på www.kodasema.com

Om Kodasema: Kodasema OÜ er et arkitekt-, design- og ingeniørfirma fra Estland grundlagt af blandt andet Hannes Tamjärv. Sammen med arkitekt Ülar Mark og en gruppe ildsjæle fik de ideen til at lave et præfabrikeret modulhus, der både skulle være bæredygtigt og æstetisk. Det tog dem 2 år at udvikle den første KODA, og i januar 2016 satte de gang i produktionen.

Arkitekturpriser:
▫ Prefab House of the Year 2020 awards