En pressemeddelelse er et værktøj til at få formidlet sin historie eller budskab ud til befolkningen, gennem et mægtigt talerør, nemlig medierne. Du kan, som så mange andre, sende en pressemeddelelse direkte til medierne, krydse fingrene og håbe på den bliver udvalgt, eller du kan udsende den igennem et presseudsendelsessystem.  

Pressemeddelelse eksempel

Mange skriver sine egne pressemeddelelser, mens nogen, specielt større virksomheder har ansat professionelle markedsføringsbureauer til at står for pressemeddelelserne. Nogle gange kan det være en fordel at få professionelle til at udforme pressemeddelelsen, da de ved hvilke knapper de skal trykke på, for at få vinklet historien, så den vækker interesse og nysgerrighed hos de rette personer.  

Hvad er en pressemeddelelse? 

En pressemeddelelse er en kort tekst, hvor man præsenterer en historie, eller et budskab som man ønsker at formidle til befolkningen, via en journalist eller et medie. Pressemeddelelsen er en slags teaser, til den historie som man ønsker opmærksomhed på. En pressemeddelelse er altså en måde at skabe opmærksomhed på sin historie. Typisk prøver man at få historien formidlet igennem medierne, da dette er en pålidelig og troværdig måde at få opmærksomhed på. Hvis man er heldig, så kan pressemeddelelsen være indgangen til flere, og endnu mere dybdegående artikler om ens virksomhed, eller det budskab man så gerne vil ud i verden med. Men så skal du altså være meget heldig, eller have en meget sensationel historie. 

Den første pressemeddelelse blev bragt i New York Times i 1906, og pressemeddelelsen lever i dag i bedste velgående, selv om medierne har ændret sig drastisk igennem de seneste år. Meget foregår i dag online, og digitalt. Muligheden til at nå ud til masserne med din historie er derfor mere tilgængelig, men kampen om opmærksomhed er derfor også spidset til. De fleste journalister har indbakken fuld at pressemeddelelser på daglig basis, og der er derfor ikke meget tid til at læse hver enkelt pressemeddelelse. Dette gør behovet for at skrive en skarpt vinklet pressemeddelelse stor, og håbet om at blive bragt i næste dags avis, ret skrøbelig.  

Få hjælp til at skrive din pressemeddelelse 

Du kan vælge at hyre et markedsføringsfirma eller en PR-agent til at står for udarbejdelsen af pressemeddelelsen eller du kan skrive den selv.  

Du kan også bruge en hjemmeside som pressemeddelelse.dk til at udsende en pressemeddelelse eller til at få inspiration til, hvordan du udformer din næste pressemeddelelse. Vi har oparbejdet en velhavende bank af pressemeddelelser, inden for mange forskellige brancher og emner. Her har du mulighed for at læse op på, hvordan andre relevante firmaer har udarbejdet en pressemeddelelse.  Hos os er der kategorier, som favner alt fra landbrug, bygge og anlæg, offentlige virksomheder og kulturområdet, bare for at nævne nogle få. Fordelen med at kategorisere pressemeddelelserne er, at der er overskueligt at finde rundt, samt at du kan bruge det til at finde inspiration til din egen udarbejdelse af pressemeddelelser.  

Hvem er vi? 

Ideen til pressemeddelelse.dk opstod i 2009. Formålet var at skabe en side for pressemeddelelser, hvor man kunne få hjælp til at skrive en kvalificeret pressemeddelelse, og samtidig komme ud med det budskab, som man brændte inde med. Hos pressemeddelelse.dk kan du udgive din pressemeddelelse, herunder også pressemeddelelser til andre nyheder og aviser. Hos os kan du vælge en Basis pressemeddelelse, som indeholder tekst og evt. logo, eller du kan lave en Premium pressemeddelelse med tekst, logo, billeder, aktive links, video og audio. Du kan sammensætte din egen pressemeddelelse baseret på det ønskede indhold, ved at benytte dig af vores skabelon. 

Inden du udarbejder din pressemeddelelse, så er det en god ide at du ser nærmere på, hvordan andre skriver. I vores arkiver kan du søge på bestemte søgeord, for at finde pressemeddelelser som har relevans for det som du søger efter.  

Hos os, kan du komme ud med dit budskab, da du kan udsende din pressemeddelelse til rigtig mange medier på en billig og overskuelig måde. Vores system er nemt og brugervenligt, noget som gør at alle kan være med, og få sit budskab ud til virksomheder og relevante modtagere. Alt du gør er at oprette en pressemeddelelse ud fra vores skabelon.  

Hvordan skriver jeg en god pressemeddelelse?

For at kunne skrive en god pressemeddelelse, så skal du formå at vinkle historien på en måde som gør, at den er relevant, og dermed også interessant, for modtageren. Du skal selvfølgelig indtænke modtageren som læseren eller seeren, men du skal altid huske på, at hvis du skal igennem et medie, så er journalisten den første læser. Prøv at tænke på, hvem som er målgruppen for din historie eller budskab, og derefter hvordan du kan skabe en vinkel, som gør at du vækker målgruppens interesse. Fokuser på aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt. Pressemeddelelsens vinkling skal gerne indeholde noget fra disse elementer.  

Når du har vinklingen på plads, så skal du finde det relevante medie, som kunne finde på at bringe historien. Mange medier har en skarp profil, og hvis din historie kan være relevant til denne, så er chancen for at den bliver bragt større. 

Kunsten at udforme en vellykket pressemeddelelse 

En vellykket pressemeddelelse vækker interesse ved først øjekast. Du skal derfor stræbe efter at lave en spændende og pirrende overskrift, som gør at læseren straks får lyst til at læse videre. Underrubrikken, som er de 2-4 linjer, som følger efter overskriften, skal formidle selve essensen af dit budskab, og gøre at man får lyst til at fordybe sig i de efterfølgende informationer i brødteksten. 

For at indfange læseren fra begyndelsen, så skal en pressemeddelelse starte med budskabet eller konklusionen på historien, om du vil. Det er helt omvendt fra f.eks. akademisk skrivning, hvor man bygger fakta op til en afsluttende konklusion.  

I selve brødteksten i pressemeddelelsen, kan du komme med uddybende informationer, som svarer på følgende spørgsmål, hvem, hvad, hvor, hvornår og hvorfor. Det er altid godt at krydre en velskrevet pressemeddelelse med relevante citater – selvfølgelig fra pålidelige kilder.  

Husk altid at skrive kontaktoplysninger i pressemeddelelsen, sådan at det er muligt at kontakte dig, som afsender, for uddybende informationer. Også de kilder som du citerer i pressemeddelelsen, skal fremstå med kontaktoplysninger, og helst også information om, hvornår de kan nås, hvis der er behov for uddybende citater.  

En pressemeddelelse skal være kort og præcis. En god tommelfingerregel er, at den aldrig skal fylde mere end en side.  

Skriv en kommentar

*

code