For at få din historie eller dit budskab ud til befolkningen, så er den vigtigste kilde til pålidelig markedsføring, pressen. Hvis du og din virksomhed kan lykkes med at få medierne til at fortælle om jer og jeres arbejde, så skaber dette troværdighed hos befolkningen. Selv om det kan lyde ret ligetil, så kræver det at skrive en vellykket pressemeddelelse, både en skarp pen og en gennemtænkt strategi. Samtidig er det velkendt, at de fleste journalister har indbakken proppet med pressemeddelelser hver eneste dag.  

Her kan du læse mere om, hvordan du får din pressemeddelelse bragt i medierne. Det kræver nemlig et stærkt indhold, en interessant fortælling og en brændende skarp vinkel.  

Pressemeddelelse skabelon

Hvad er en pressemeddelelse?

En pressemeddelelse er en kort beskrivelse af en historie eller et budskab, som du ønsker at få opmærksomhed på. Formålet med at skrive en pressemeddelelse, som man sender ud til journalister på de digitale og trykte medier, er at man ønsker at få ens historie bragt i det pågældende medie. I en pressemeddelelse skal man formidle de mest væsentlige informationer i en historie, samle dem i en appetitvækkende skabelon, og sende det til relevante medier. Journalisterne får dermed serveret en historie på et sølvfad, og skal derefter vurdere om de bliver sultne af den ret, de får serveret.  

En pressemeddelelse bliver brugt aktivt inden for markedsføring. Mange virksomheder har tilknyttet egne markedsføringseksperter, som er specialiseret i at skrive pressemeddelelser, mens andre stadig skriver pressemeddelelser selv. Der findes også specielle nyheds- og pressemeddelelsesbureauer, som f.eks. Ritzau. 

Den gode pressemeddelelse 

De fleste journalister har masser af pressemeddelelser, som de skal skimme igennem hver eneste dag. Og skimme igennem, er lige præcis det de har tid til. Når du ved at din pressemeddelelse bliver sorteret til eller fra allerede ved første øjekast, så er der ingen tvivl om at den skal være enormt skarpt formuleret, for at blive bragt i medierne. Inden du sender pressemeddelelser i øst og vest, så skal du lave et grundigt researcharbejde, hvor du undersøger forskellige medier, hvad de står for og hvem modtageren typisk er. Du skal vurdere, om du ønsker at formidle en lokal historie, og skal gå efter de lokale medier, eller om din historie har landsdækkende interesse. Nogen medier har en stærk profil, hvor din historie skal passe ind i mediets interesseområde og udtryk. Overvej derfor hvor din historie passer bedst ind.  

Dyrk den skarpe vinkel 

For at du skal lykkes med at få din pressemeddelelse igennem redaktionernes strenge filter, og ud på den aktuelle nyhedsplatform, så skal du virkelig spidse vinklingen. Nogen historier kan vinkles på forskellige måder. En anbefaling er, at du vælger en vinkling i en pressemeddelelse, og gør denne så skarp som mulig. Tænk gerne mediet med ind i vinklingen, eller hvordan historien får størst mulig væsentlighed for modtageren. Hvis historien kan vinkles på forskellige måder, så kan det være en ide at du sender forskellige pressemeddelelser ud til forskellige medier. 

Når du vinkler historien, så tænk over aktualiteten for modtageren. Sørg også for at vinklen er væsentlig, hvorfor skal modtagen have interesse for denne historie. Du skal også overveje, om der er identifikation for modtageren. Hvis din historie eller budskab har en snert af sensation over sig, så kan det være det er dette du skal formidle.  

Fang læserens opmærksomhed med det samme 

Journalister arbejder under hårdt pres, og har begrænset med tid. Det er derfor utrolig vigtigt, at du laver en pressemeddelelse som vækker interesse og nysgerrighed ved første øjekast. Første øjekast er typisk overskriften. Overskriften skal derfor være prikken over i, hvor du sætter rammen for hele pressemeddelelsen. Det er derfor godt givet ud, at du bruger god tid på at finde en overskrift, som fanger essensen af den historie som du forsøger at formidle i pressemeddelelsen, og som gør at man får lyst til at læse videre  

De fleste pressemeddelelser bliver sendt til journalisten via e-mail. For at din pressemeddelelse skal skille sig ud i indbakken, så er det en god ide at du allerede i emnefeltet, præsenterer overskriften på din pressemeddelelse. Forhåbentlig gør det at journalisten får lyst til at klikke videre, og se nærmere på hvad det er du serverer.  

Overskriften skal fungere, og det der kommer lige efter overskriften, skal også fungere. Efter overskriften skriver du nemlig en opsummering af pressemeddelelsen, på kun 2-4 linjer. Disse linjerne kalder man for underrubrikken, som fungerer som en slags teaser for læseren. Hvis underrubrikken fungerer efter hensigten, så får læseren en klar fortælling om hvad pressemeddelelsen omhandler, forhåbentlig på en måde, som gør at man får lyst til at læse de efterfølgende detaljer.  

En pressemeddelelse er en slags nyhedsartikel 

Når du skriver en pressemeddelelse, så er det en god ide, at du tænker som en journalist. Journalister tænker formidlingen i forhold til den omvendte nyhedstrekant. Kort fortalt går denne måde at tænke ud på, at nyheder formidles med konklusionen først, og herefter kan historien uddybes. Grunden til, at man gør det på denne måde inden for journalistikken, er at man skal vække læserens interesse med det samme. Det samme gælder en pressemeddelelse. Du skal derfor starte ud med selve konklusionen i historien, og efterfølgende komme med mere information. 

Brug meget gerne citater fra relevante kilder, og præsenter historien med små mellemrubrikker og underoverskifter, sådan at den fremstår overskuelig for læseren.  

Skabelon til en vellykket pressemeddelelse 

En pressemeddelelse er i princippet bare en kort tekst, hvor du formidler en historie eller et budskab, som du ønsker at få opmærksomhed på. Det er alligevel flere ting du skal være opmærksom på, i udarbejdelsen af en vellykket pressemeddelelse. 

  • Find en skarp vinkel, som skaber interesse og nysgerrighed rundt om din historie.  
  • Lav en fængende overskrift, som fanger læseren ind ved første øjekast. 
  • Skriv en underrubrik, som indfanger essensen af historien på 2-4 linjer. 
  • Start med det vigtigste budskab, fyld efterfølgende på med relevant information og dokumentation. 
  • En pressemeddelelse skal være kort, præcis og overskuelig. Max 1 side. 
  • Brug relevante citater, fra pålidelige kilder, som underbygger din historie.  
  • Inkluder kontaktoplysninger til afsender, og selvfølgelig kilderne, for uddybende oplysninger. 
  • Indsend materiale i lækkert, og oversigtlig, layout, vedhæft gerne relevante billeder.  
  • Research på det pågældende medie, indsend der hvor det er mest relevant for historien. 

Følg op på historien 

En pressemeddelelse skal være kort og præcis, den skal aldrig fylde mere end en side. Nogen journalister bruger pressemeddelelsen som den er, med hvis de finder historien interessant, så kan det måske være starten til en større opmærksomhed. Hvis historien bliver formidlet videre i mediet, så kan det være en god ide, at du følger op med en ny pressemeddelelse, for at runde historien af. Hvis det var et arrangement som skulle afholdes, så kan du skrive en opfølgende om hvordan det gik.  

Når du sender en pressemeddelelse af sted til en journalist, så skal du være forberedt på at blive kontaktet efterfølgende. Husk selvfølgelig at oplyse dine kontaktoplysninger. Hvis du har brugt citater fra kilder, så skal også kildernes kontaktoplysninger med. Gerne med et tidspunkt på, hvornår journalisten kan få fat på kilderne.  

Skriv en kommentar

*

code