Lokale erhvervsfolk genetablerer Silkeborg Bryghus – 3 forskellige øl er allerede på gaden.

Ikke siden 1990, hvor Bryggeriet Neptun – med binavnet Silkeborg Bryghus – bryggede øl i Hårup lidt uden for Silkeborg, har der aktivt været produceret og solgt øl under navnet Silkeborg Bryghus. Det bliver der lavet om på nu.

En gruppe lokale erhvervsfolk, der også er involveret i Grauballe Bryghus, tog bogstaveligt talt Silkeborg Bryghus tilbage til byen ved i sommeren 2021 at købe navnet tilbage. ”navnet blev ikke brugt, hvilket vi syntes var en skam, så vi tog affære og købte navnet”, siger Leif Krogh Jensen, medejer og bestyrelsesmedlem i Grauballe Bryghus.

Siden Grauballe Bryghus flyttede produktionen til den nordlige del af Silkeborg i 2013, er ejerne jævnligt blevet spurgt, om ikke navnet skulle skifte til Silkeborg Bryghus. ”Grauballe Bryghus har efterhånden 20 år på bagen, og meget af historien knytter sig til Grauballe. Derfor holder vi fast i navnet”, siger Leif.

Klavs Vestergaard, der tillige er medejer og bestyrelsesmedlem, supplerer: ”Da produktionen flyttede, var vandkvaliteten den væsentligste parameter for, hvor bryghuset skulle ligge. Vandet er simpelthen fantastisk, det kan ikke være bedre i forhold til ølproduktion. Vandet fra Silkeborg er kendt for at være af høj kvalitet. Så da vi fik muligheden for at producere under navnet Silkeborg Bryghus, gik jagten i gang efter traditionelle opskrifter, hvor kvaliteten af vandet er af særlig høj betydning. Dette er primært øltyper med lavere alkoholprocenter”.

De øvrige bestyrelsesmedlemmer, Thomas Kanstrup Christensen (formand) og Eigil Appel Pedersen, siger samstemmende: ”Det har været spændende at gå på opdagelse i historien bag Silkeborg Bryghus. Lige fra starten i 1883, hvor bryghuset blev etableret i Søgade med det formål at brygge hvidtøl, til fusionen med sodavandsbryggeriet Neptun i starten af 1930’erne, videre til ophøret i Hårup i 1990”. De fortsætter begejstret: ”der er så mange historier, der bør genfortælles. Både på bryghusets faciliteter på Hagemannsvej, men også via genetablering af produktionen af nogle af de øl, som blev brygget i Silkeborg lige fra starten i 1883 og op gennem 1900-tallet”.

Bryghuset har puslet med planerne om re-lancering af Silkeborg Bryghus, siden navnet blev købt i sommeren 2021.

”Vi skulle først have styr på historien. Med afsæt i historien udviklede vi de 3 specialøl, som skulle være klar til lanceringen. Flere prøvebryg og tilpasninger senere er de tre øl klar. En pilsner, en classic og en pale ale. Alle tre øl med en alkoholprocent i den lave ende, alk. 4.6%. Det er altså let drikkelige øl, hvor vi med deres milde smag gerne vil fremhæve den fantastiske vandkvalitet, som grundvandet i Silkeborg byder på”, fortæller Leif Krog Jensen begejstret.

Øllene kan købes på bryghuset og hos udvalgte forhandlere i og omkring Silkeborg.

”Vi har travlt med at få bragt øllen ud til vores trofaste forhandlere. Så flere forhandlere vil komme i den kommende periode, i takt med, at vi kan nå at komme rundt. Vi gør alt, hvad vi kan, for at få øllen ud til kunderne. Først i og omkring Silkeborg, dernæst længere væk. Vi har travlt, det er herligt!”, fortæller Thomas Kanstrup Christensen.

Silkeborg Bryghus har til huse på Hagemannsvej, under samme tag som Grauballe Bryghus. Historierne og øllene fra de to bryghuse er vidt forskellige, men én ting har øllene i hvert fald til fælles. De bliver brygget på det fantastiske grundvand fra Silkeborg. For henvendelser, kontakt bestyrelsesformand Thomas Kanstrup Christensen på tlf 23 60 36 10 eller thomas@grauballe-bryghus.dk

PRESSEMEDDELELSE – Silkeborg Bryghus genopstår

Kilde / Logo: Silkeborg Bryghus