Tekniske løsninger spiller en vigtig rolle, når det gælder om at bremse smittespredningen og bør ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne have en mere fremtrædende plads i danskernes bevidsthed.

PRESSEMEDDELELSE: Coronabekæmpelse handler om andet end afstand

Birger T. Christiansen, teknisk konsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Vi skal alle holde afstand, hvis vi vil bremse coronavirussen. Det har de seneste uger og måneder nærmest udviklet sig til et fast mantra blandt både politikere og medier. Kigger man på de nye anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen, er der dog også mange andre ting, vi kan gøre for at give virussen så vanskelige arbejdsbetingelser som muligt.

”Udover at holde afstand, som vi stadig skal have fokus på, anbefales det fx også at skifte til berøringsfri betjening, når det er muligt. En løsning, der effektivt vil forhindre, at vi overfører smitten til hinanden via eksempelvis kontakter eller dørhåndtag,” siger Birger T. Christiansen, teknisk konsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal, og uddyber:

”Alligevel har det fyldt ganske lidt i dækningen af coronavirussen, selvom det er et område, hvor man faktisk kan gøre ganske meget for at komme sygdommen til livs. Samtidig er der tale om kendte teknologier, som allerede ER tilgængelige,” siger Birger T. Christiansen.

I Sundhedsstyrelsens anbefaling nævnes sensorstyret belysning, håndfri vandhaner, automatisk eller albuebetjent døråbning og kontaktløs betaling som eksempler på løsninger, men ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne er der også mange andre muligheder.

”Fælles for dem alle er, at de er med til at bryde smittekæden ved at begrænse antallet af overflader, som flere personer rører ved. Det er løsninger, der ikke mindst er brugbare, når vi taler om bygninger og installationer, som benyttes af mange mennesker i løbet af en dag,” siger Birger T. Christiansen.

Blandt disse tekniske løsninger er:

• Håndfri betjening af vandhaner og afbrydere
  • Antalsregulering via automatisk persontælling
  • Feberscanning via kameraovervågning
  • Toiletter, som automatisk skyller ud
  • Automatisk tænd/sluk af lys.

Yderligere oplysninger:
Birger T. Christiansen, teknisk konsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – mo.: 23 33 91 28

Pressemeddelelse - TEKNIQ Arbejdsgiverne - Logo

Kilde / Logo: TEKNIQ Arbejdsgiverne