Virtual Reality. For anden gang har den danske tech-virksomhed Virsabi udviklet en VR-oplevelse til Red Bull, som giver museumsgæster mulighed for at opleve fornemmelsen af ekstremsport på egen krop.

Hvis du er fascineret af ekstremsport, men ikke helt har modet eller fysikken til at udføre det selv, er en tur til Red Bull Media World i Luzern i Schweiz et godt udflugtsmål i sommerferien. Her kan du få fornemmelsen af flere typer ekstremsport, hvoraf to af oplevelserne er i Virtual Reality og udviklet af den danske tech-virksomhed Virsabi.

Til en netop åbnet udstilling om vandsport har Virsabi udviklet en VR-oplevelse, som tager gæsterne med op på en platform på en klippeside 27 meter over vandet i den schweiziske by Sisikon. Her bliver du pludselig en del af udspringskonkurrencen ved Red Bull Cliff Diving World Series.

Andreas Mogensen banede vejen
Red Bull kontaktede for nogle år siden Virsabi til at udvikle en VR-oplevelse af en tur op i stratosfæren med Felix Baumgartner, manden der i 2012 hoppede ud fra en ballon i små 39 kilometers højde. Og selv om den danske astronaut Andreas Mogensen først var i rummet tre år efter det, banede han på en måde vejen for samarbejdet mellem Red Bull og Virsabi.

“Vi havde udviklet en VR-oplevelse til Danmarks Tekniske Universitet, hvor gæsterne kunne flyve tilbage til jorden sammen med Andreas Mogensen i hans rumkapsel. Red Bull ville have noget tilsvarende, men helt i tråd med deres brand skulle det være endnu vildere og helt til grænsen af det teknisk mulige,” siger Michael Harboe, adm. direktør i Virsabi.

Bygget til de mest avancerede VR-briller
Også i udviklingen af den nye oplevelse er Virsabi gået til grænsen af det teknisk mulige. Blandt andet er oplevelsen udviklet til de hidtil mest avancerede VR-briller på markedet, Varjo XR-3. Brillernes opløsning svarer til den i det menneskelige øje, og headsettet følger øjnene, så det automatisk stiller skarpt, der hvor brugeren kigger hen.

“Udover selve den adrenalinfyldte action, som ligger i oplevelsen, har vi genskabt hele det naturskønne område ved Sisikon og de mange både i vandet med tilskuere. Alene mængden af elementer, som alle sammen skal være naturtro, har gjort udviklingen af den her oplevelse til noget særligt,” siger Michael Harboe.

Oplevelsen udnytter også kameraerne i brillerne, som gør det muligt at se verden omkring dig. Som en af de første VR-oplevelser er den see-through effekt tænkt ind som en del af oplevelsen. Når gæsterne på oplevelsescentret tager brillerne på, kan de se omgivelserne, og efterhånden som de bevæger sig ud på klippekanten, træder de ind i den virtuelle verden.

Fører til fordele for danske virksomheder
At samarbejde med en virksomhed som Red Bull giver viden og læring, som Virsabis danske kunder også får glæde af. Virksomheden har specialiseret sig i at udvikle løsninger inden for virtual, augmented og mixed reality, og lige nu er det især træning og oplæring af nye medarbejdere, som danske virksomheder køber ind på.

“Udviklingen inden for de her teknologier går stærkt, og det, der er den tekniske grænse i dag, er standardsoftware i morgen. Så når vi samarbejder med en så ambitiøs virksomhed som Red Bull, opbygger vi både viden og et bibliotek af komponenter, som kommer fremsynede danske virksomheder til gode. Selv hvis man skræller al hypen om metaverset væk, så bliver de her teknologier omdrejningspunktet for fremtidens internet, og heldigvis er danske virksomheder ved at komme ud af starthullerne og udnytte teknologierne til deres fordel,” siger Michael Harboe.

Kontakt: Michael Harboe, adm. direktør, Virsabi. Tlf. +45 2020 5708 eller på mh@virsabi.com

Om Virsabi

Virsabi er en konsulent- og softwarevirksomhed, der skaber indhold til metaverset og udvikler virtuelle oplevelser. Virsabi har et team af kreative konsulenter, softwareudviklere, animatorer og lydspecialister, der udvikler oplevelser og løsninger inden for virtual reality, augmented reality og mixed reality for førende virksomheder over hele Europa. Løsningerne bruges især til underholdning, træning og onboarding, markedsføring, e-handel og optimering af produktion i industrivirksomheder.

Skriv en kommentar til pressemeddelelsen