Mens moren var sengeliggende efter en blodprop i hjernen, begyndte stedfaren at forgribe sig på den den gang 10-årige Maja. Otte år senere kom sandheden frem, og efter en anholdelse, retssag, fængselsdom og familiekaos er Maja klar til at fortælle sin historie i bogform. Hun står frem med et klart budskab til ofre for overgreb om, at de skal søge hjælp, selvom de er bange.

PRESSEMEDDELELSE – Maja blev misbrugt gennem mange år og fik ingen hjælp: “Det her er bogen, jeg ledte efter, men aldrig selv fandt”

Hvad nu hvis Maja havde turdet at sige nej fra begyndelsen? Hvad nu hvis hun havde fortalt det til en voksen? Hvad nu hvis hun ikke havde skjult det, når han forgreb sig på hende? Ja, hvad nu hvis…

Maja var kun 10 år gammel, da stedfaren begyndte at foregribe sig på hende, mens moren sov inde ved siden af. På grund af en blodprop i hjernen blev moren meget syg med lammelse i den ene halvdel af kroppen og var derfor sengeliggende i længere periode.

”Hvad nu hvis…” er Majas egen fortælling om livet før, under og efter overgrebene. Hun tager læseren med fra begyndelsen, hvor man får lov til at komme helt tæt på overgrebene, angsten, teenage-udskejelserne, afsløringen over for familien, konfrontationen med stedfaren, som blev optaget på bånd, anholdelsen, retssagen og situationen i dag, hvor Maja stadig kæmper med de ar, som stedfaren har sat.

Det er en bog til de børn og unge, der ikke ved, hvor de skal gå hen, eller hvad de skal gøre, når de bliver udsat for et seksuelt overgreb. Men bogen er også et opråb til de voksne om, at de skal huske at være opmærksomme og sætte ind over for afvigende adfærd og mistrivsel. Med sin fortælling sætter Maja spørgsmålstegn ved, hvorfor ingen så, hvad hun gik igennem og blev udsat for.

Stedfar truede Maja til tavshed

I mange år var Maja rædselsdagen, både for sin stedfar, men også for at fortælle det til familien. Hun frygtede, at ingen ville tro på hende, og fra begyndelsen blev Maja truet til tavshed af stedfaren: ”Jeg kunne godt se, at hun var meget syg, og han blev ved med at gentage, at hvis jeg sagde noget til hende, så ville hun dø. Fra det punkt var det det, der var virkeligheden for mig: Hvis jeg sagde noget, så ville mor dø,” skriver Maja blandt andet i bogen.

Fra Majas perspektiv var der ingen vej ud. Ingen mulighed for at hjælp. I hvert fald ikke uden forældrenes indblanding. Maja selv ville gerne starte til psykolog, men i Danmark er det sådan, at man skal bruge forældrenes samtykke for at få den slags hjælp, når man er under 18 år. Da Maja endelig fik mulighed for at tale med en psykolog og åbne op, var hun blevet myndig. Det betød, at der ikke var nogen særlig hjælp at hente fra det offentlige.

Sig det højt: Det nytter

Psykologen blev den første voksen, der fik noget at vide om overgrebene. Det blev starten på et længere forløb med anholdelse, familiekaos, splittelse og dårlig samvittighed. Maja fortæller i bogen om den dominerende følelse af skam og skyld, hun oplevede, mens overgrebene stod på og i det videre forløb, efter afsløringen fandt sted:

”Jeg har en stor del af mit liv følt mig medskyldig i, at det var så nemt for ham. Hvorfor sagde jeg det ikke til nogen, eller hvorfor ringede jeg ikke bare til politiet? Jeg kan stadig på en dårlig dag føle, at det er min skyld,” skriver Maja i bogen og slår fast, at det er vigtigt at turde stå frem, før det kan blive bedre. Ved at stå frem, håber Maja på, at hendes fortælling kan være med til at åbne for diskussionen om et tabubelagt emne, og at flere vil forstå, hvad disse oplevelser gør ved børn, der bliver udsat for overgreb fra voksne, de har tillid til.

Citat fra forlaget: En af de yngste, der står frem på denne måde

”Maja er en af de yngste personer herhjemme, som har skrevet om og udgivet sine svigt – typisk er folk ældre, når de får udgivet en bog. Maja er ikke færdig med sin bearbejdelse samt afklaring i familien og med sig selv. Hun kæmper stadig. Det er derfor en bog ”på vejen mod bedre tider” og med fokus på at hjælpe andre bedre gennem kampen,” siger Christine Egeskjold fra forlaget Bogkompagniet, der står bag udgivelsen.

Maja er villig til at stille op til interview og foredrag om emnet

Kontaktperson på forlaget og kontakt til Maja skal gå gennem forlaget

Christine Egeskjold – ce@bogkompagniet.dk / 4416 379.

Kilde / Logo / Foto: Forlaget Bogkompagniet ApS