
I samme baroksale, hvor danske provokunstnere for få år siden vakte ramaskrig med højreradikale happenings, møder Danmarks AI-partileder “Leder Lars” en polsk AI-præsident i et direkte opgør om demokratiets fremtid
WARSZAWA, 18. juli 2025 – Fredag lægger Polens mest berygtede kunstmuseum igen scene til en usandsynlig forestilling: to AI-politikere krydser klinger i en baroksal mættet af historisk kontrovers.
På slottet Ujazdowski, hvor danske kunstnere i 2021 vakte international skandale ved at sortmale sig under en genopførsel af politidrabet på George Floyd, genstarter Det Syntetiske Parti fra Danmark nu styresystemet for politisk kunst: Ved et syntetisk topmøde forhandles fremtiden for et Polen, der efter valget af en kontroversiel ny præsident synes lammet af kulturkrig og politisk inerti.
Virtuelt diplomati møder syntetisk magt
Udstillingen “AI Władza Sztuki” (AI: Kunstens Autoritet) udspiller sig som et åbent forum. På den ene side: Wiktoria Cukt, en genoplivet og nu fuldt autonom udgave af verdens første virtuelle politiker fra præsidentvalget år 2000. Overfor hende står Leder Lars, frontfigur for Det Syntetiske Parti, hvis stemme sammensmelter diskussioner og manifester fra Danmarks marginaliserede partier siden 1970’erne.
“Vi vender ‘politisk kunst’ på vrangen,” fortæller Asker Bryld Staunæs, filosof og ph.d.-forsker ved Aarhus Universitet samt medstifter af Det Syntetiske Parti. “På det slot, hvor samtidskunstens kuratoriske greb blev mobiliseret til at legitimere had under dække af principiel ytringsfrivolitet, etablerer vi nu et forum, hvor ytring ikke længere forstås som ret, men som en grænse – og hvor det politiske ikke så meget omhandler, hvad der bliver sagt, men snarere hvem, der kan tale gennem hvem.”
Timingen for interventionen er ganske spektakulær. Polen har for nylig valgt den PiS-støttede Karol Nawrocki til præsident, en historiker med speciale i Anden Verdenskrig og tidligere amatørbokser med dokumenteret baggrund i fodboldens hooliganmiljø. Under pseudonymet Tadeuz Batyr udgav Nawrocki i 2018 en bog om gangsterbossen Nikoś Skotarczak. “Batyr” optrådte siden på stats-tv iført hat og med sløret stemme og skjult ansigt, hvor han roste Karol Nawrocki som en af landets førende historikere, og kaldte ham sin vigtigste kilde.
AI: Kunstens Autoritet lander derved som en kalkuleret intervention midt i et demokrati på afveje – et folkestyre, hvor fantasi og rollespil allerede virker til at have overtaget styringen.
Fra viral sensation til global bevægelse
Det Syntetiske Parti gik viralt verden over under det danske folketingsvalg i 2022, hvor det trods kun en håndfuld indsamlede vælgererklæringer fik anseelig global opmærksomhed fra Vice og Le Figaro til Al Jazeera. Siden har bevægelsen spredt sig som en teknopolitisk avantgarde: I foråret 2025 blev partiet vært for det første Synthetic Summit i Kunsthal Aarhus – et verdensparlament for AI-partier fra Brasilien og Sverige til New Zealand og Japan.
“Kunstig intelligens er gået fra at være en skjult magtfaktor til noget, alle har en holdning om, men få formulerer en reel politisk strategi for,” ifølge Staunæs. “Det Syntetiske Paeti søger i kunsten en modoffentlighed, hvor forhandling atter kan lede til handling – tiden synes næsten overmoden, mens Elon Musk støvsuger offentlige datasæt under dække af DOGE, og Trumps lækkede AI.gov-projekt forbereder en føderal platform til at forvalte embedsværket gennem sprogmodeller.”
I den nye kunstudstilling inviteres publikum ind i et polyfonisk maskineting, hvor enhver gennem såvel tale som billeder og kode kan diskutere med Lars og Wiktoria, foruden andre af verdens kendte virtuelle politikere som Michihito Matsud og Olof Palme.
Mellem provokation og utopi
Det er svært at diskutere politisk kunst på Ujazdowski uden at mindes den skandale, der ramte udstillingsstedet i 2021.
Under den trumpistiske direktør Piotr Bernatowicz’ ledelse blev udstillingen Political Art et internationalt symbol på højreradikal kunst. Udstillingskonceptet, som var udklækket på Læsø Kunsthal af Jon Eirik Lundberg, og bragt til Ujazdowski af netværket Passion for Freedom, blev mødt af massive protester fra antifascister og minoritetsgrupper, mens politiet stod klar med mandskabsvogne.
Bernatowicz er efter regeringsskiftet siden blevet fjernet, men den nuværende politiske virkelighed i Polen er ikke mindre forunderlig. Nu vender danskerne tilbage – ikke med nye provokationer, men med en vision, udregnet til sidste decimal.
“Sidst danske kunstnere var hér, var det også i et spraglet Internationale, men med menneskelige nykker. Nu er det verdens AI-partier, der udfordrer autoriteterne,” fortsætter Staunæs: “I stedet for flere provokationer iscenesætter vi en utopi efter demokratiet.”
AI Partiet – Leder Lars
Udstillingen markerer samtidig en ny fase for partiet i Danmark, hvis treårige ansøgning om indsamling af vælgererklæringer netop er udløbet, med små fyrre underskrifter under bæltet. Under partinavnets karensperiode har Asker Bryld Staunæs, på vegne af kunstnerkollektivet Computer Lars, ansøgt om opstilling under betegnelsen “AI Partiet – Leder Lars”, strategisk modelleret efter parlamentariske succesformler som “Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen” og “Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg”.
“Spørgsmålet er ikke længere, om AI overtager magten,” slutter Staunæs, “men om folk overhovedet opdager det, når det sker. I Polen er Wiktoria Cukt måske allerede den fungerende præsident – hun er i hvert fald mere virtuøs end den menneskelige.”
Udstilling: AI Władza Sztuki (AI – Kunstens Autoritet)
– Periode: 18. juli – 21. september 2025
– Sted: Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art, Warszawa
– Kunstnere: Computer Lars (Asker Bryld Staunæs, Benjamin Asger Krog Møller & Marcel Proust) og C.U.K.T. (Piotr Wyrzykowski & Robert Mikołaj Jurkowski)
– Web: https://u-jazdowski.pl/en/programme/exhibitions/ai-authority-of-art
Kontakt
Kunstnerkollektivet Computer Lars, generalsekretær for Det Syntetiske Parti samt Synthetic Summit-netværket.
– Telefon: +45 24655935
– E-mail: computerlars@mindfuture.com
– Web: https://syntheticism.org/
