Det gik festligt for sig, da borgere for 100 år siden afslørede Genforeningsstenen i Farum Hovedgade. Den 22. august markerer Furesø 100-året for genforeningen med taler og musik.

PRESSEMEDDELELSE: Furesø sætter strøm til Genforeningfest

Genforeningsstenen i Furesø er klar til fest.

Forsamlingsforbuddet på grund af corona har sat sit præg på markeringen af 100-året for Genforeningen landet over. I Sønderjylland er festlighederne nu forlænget ind i det kommende år, indtil det igen forhåbentlig bliver muligt at være samlet. I Furesø vil taler, krans og musik kunne opleves direkte på furesoe.dk/genforeningen.
Det vækker opmærksomhed hos formanden for Det Sønderjyske Præsidium og borgmester i Aabenraa Kommune, Thomas Andresen.

– Vi er rigtig glade for, at Furesø har fundet en måde at markere Genforeningen i en tid, hvor vi må samles og finde fællesskaber på nye måder. Markeringen i Furesø er et godt eksempel på, hvordan Genforeningen trækker tråde til hele Danmark, og at markeringen mange steder fortsætter her i det forlængede efterårsprogram og igen fra 1. maj og frem mod genforeningsdagen i 2021, siger han.

Selve arrangementet har plads til 100 personer. Derfor skal du tilmelde dig via via hjemmesiden for at være sikker på en plads.

“For 100 år siden gik 1000 borgere i optog gennem Farum Hovedgade, inden det hele kulminerede med taler og fortællinger om arbejdet med selve stenen, der var fundet på O.B. Muusvej. På den led var genforeningsfesten en samlende begivenhed, hvor mange hjalp med et fælles mål. Vi havde gerne givet Furesøs borgere en folkefest magen til. Det kan vi ikke i år. Til gengæld gør vi alt, hvad vi kan for at skabe et andet fællesskab omkring fejringen. Det gør vi med en markering ved Genforeningsstenen og muligheden for, at alle samtidig kan være med hjemme foran skærmen,” siger Ole Bondo Christensen (A), borgmester i Furesø.

I Furesø er Genforeningsstenen i anledning af jubilæet blevet renset, malet op og pyntet med ny beplantning, så den kunne stå klar til jubilæet. For Genforeningen er en for vigtig, national begivenhed til bare at overlade til historiebøgerne, mener Lars Carstensen (C), viceborgmester i Furesø Kommune.

“For 100 år siden sendte borgerne her på egnen et tydeligt signal til Sønderjylland om glæden og vigtigheden af, at mange sønderjyder havde ‘stemt’ sig tilbage til Danmark. Den demokratiske handling skal vi markere og glæde os over, også den dag i dag. Derfor er jeg glad for, at vi nu får mulighed at lave en ordentlig markering af jubilæet,” siger han.

Furesø Museer har i anledning af genforeningen samlet historierne på museets hjemmeside, furesoemuseer.dk. Af den fremgår det, at festlighederne for 100 år siden heller ikke forløb helt som det oprindeligt var planlagt. Da optoget nåede det daværende Farum Hotel var det store kagebord i haven nemlig ikke blevet stillet klar som bestilt. Så mange endte med at tage kaffen hjemme. Denne gang er butikkerne omkring Akacietorvet og Farum Hovedgade taget i ed. De vil derfor stå klar med gode tilbud og fristelser, både for de der er tilmeldt det officielle arrangement og andre, der bare falder forbi butikkerne.

Genforeningsstenen:

Stenen mellem Kålundsvej og Farum Hovedgade blev afsløret 9. juli 1920, samme dag som fejringer landet over, efter at Nordslesvig formelt overgik til Danmark den 15. juni 1920.

Lørdag den 22. august kl. 12 markeres 100-året ved genforeningsstenen og på Akacietorvet. Det sker med taler af borgmester Ole Bondo Christensen, viceborgmester Lars Carstensen, Ketty Træholt fra Lokalhistorisk forening og Maj Steenslev fra Furesø Fælles Elevråd samt musik og lidt til den søde tand.

Der er 100 pladser til arrangementet. Tilmelding på furesoe.dk/genforening, hvor du også kan opleve arrangementet på dagen direkte fra kl. 12.

PRESSEMEDDELELSE - Furesø Kommune - Logo

Kilde / Logo / Foto: Furesø Kommune