H.K.H. Prinsesse Marie, flere Ambassadører samt Danmarks toneangivende erhvervsorganisationer og NGO’er deltager den 2. december i en frokost – et minitopmøde med fokus på madspild – International Stop Wasting Food Lunch 2022.

PRESSEMEDDELELSE – Den Tyske Ambassade og Stop Spild Af Mad afholder frokost med fokus på madspild med H.K.H. Prinsesse Marie som æresgæst

Annual International Stop Wasting Food Dinner 2021 organiseret af Den Franske Ambassade og Stop Spild Af Mad. Fotograf akkreditering: Keld Navntoft

International Stop Wasting Food Lunch 2022 er en opfølgning til den traditionsrige middag mod madspild, Annual International Stop Wasting Food Dinner, og afholdes i forbindelse med den nationale og internationale Madspildsdag (United Nations International Day of Awareness of Food Loss and Waste, IDAFLW), som blev markeret tidligere på året verden over.

Frokosten bliver et minitopmøde med fokus på madspild og har til formål at give inspiration til kampen mod madspild og fokusere på FN’s Verdensmål. Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie deltager i Stop Spild Af Mad-frokosten som æresgæst på baggrund af sit store og mangeårige engagement i kampen mod madspild. Blandt frokostens gæster er Henrik Ullum, Adm. direktør i Statens Serum Institut, og Anne Poulsen, Direktør i FN’s Fødevareprogram Danmark – World Food Programme (WFP), Landbrug & Fødevarers direktør Merete Juhl samt USA’s nye Ambassadør Alan Leventhal. Der vil blive serveret en tysk inspireret menu fremstillet af god overskudsmad.

Det er 4. gang, at begivenheden finder sted, hvor en ny ambassade hvert år tager stafetten og arrangerer en ”Stop Spild Af Mad”-middag eller frokost. De tidligere år har Den Nederlandske Ambassade, Sveriges Ambassade samt Den Franske Ambassade afholdt arrangementerne sammen med organisationen Stop Spild Af Mad – og i år er stafetten blevet givet til Den Tyske Ambassade København, som vil dermed markere Tysklands mangeårige engagement i kampen mod madspild.

Ambassadør Pascal Hector udtaler forude frokosten:

”Vi skal minimere madspild. En bedre udnyttelse af fødevarer vil ikke kun afhjælpe en tiltagende fødevarekrise i en verden med otte milliarder indbyggere. Ved at styrke en bedre udnyttelse af resurserne mindsker vi klimaaftrykket betydeligt og inddæmmer en tiltagende klimakrise. Det er en stor ære at samarbejde med H.K.H. Prinsesse Marie og Selina Juul omkring emnet, og jeg har stor respekt for den vigtige indsats og de store resultater Stop Spild Af Mad har opnået.”

Selina Juul, stifter og bestyrelsesformand af Stop Spild Af Mad, glæder sig over Tysklands Ambassadør i Danmark H.E. Dr. Pascal Hectors og Den Tyske Ambassade Københavns store engagement i kampen mod madspild:

“Jeg er rigtig glad og beæret over at Tysklands Ambassadør i Danmark, H.E. Dr. Pascal Hector, og Den Tyske Ambassade København vil være vært for International Stop Wasting Food Lunch 2022 sammen med os – og jeg glæder mig meget til et godt samarbejde. Tyskland har gjort et stort og mangeårigt godt stykke arbejde i kampen mod madspild – og jeg glæder mig til at hilse på mine kollegaer og udveksle nationale og internationale erfaringer.”

____________________________

Yderligere information til pressen:

Tid:
Fredag, 2. december 2022, kl. 12:00 – af sikkerhedshensyn bedes pressen at være der kl. 11:00, hvor der vil være en kort pressebriefing.

Sted:
Tysklands Ambassadørs Residens, Vestagervej 9, 2100 København Ø.

Pressetilmelding:
Tilmelding nødvendig senest d. 30. november kl. 12.00 til:
Den Tyske Ambassade København
Lasse Peter Rodewald, Leder af Presse- og Kulturafdeling
e-mail: ku-1@kope.auswaertiges-amt.de

Der er begrænset antal pladser og bekræftelse på tilmelding sendes efter tilmeldingsfristens udløb.

Pressefoto:
Download link:
Billedtekst:
Fotograf akkreditering:
Keld Navntoft

Pressekontakt Stop Spild Af Mad:
e-mail: info@stopspildafmad.org

Om Stop Spild Af Mad:
Stop Spild Af Mad bevægelsen har eksisteret siden 2008. Stop Spild Af Mad er Danmarks største og ældste bevægelse mod madspild målt på antal af gennemførte aktiviteter og projekter i hele værdikæden fra jord til bord, antal af danske og internationale medieomtaler, samt antal af følgere på de sociale medier. Stop Spild Af Mad bevægelsen blev stiftet i juli 2008 og har igangsat kampen mod madspild i Danmark og bragte Danmarks kamp mod madspild på verdenskortet. Stop Spild Af Mad’s formål er at arbejde bredt i hele værdikæden fra jord til bord nationalt og internationalt for at frembringe, finde og udbrede konkrete løsninger, som kan forebygge og minimere madspild. Stifter og bestyrelsesformand i Stop Spild Af Mad Selina Juul har skrevet adskillige nationale og internationale bøger, publikationer og kronikker om madspild og er bl.a. bestyrelsesmedlem i Regeringens Tænketank om Forebyggelse af Madspild og Fødevaretab ONE\THIRD, medlem af den globale koalition mod madspild Champions 12.3, medlem af Europa-Kommissionens vidensplatform om madspild EU Platform on Food Losses and Food Waste og partner i FN’s globale SAVE FOOD initiativ. Selina Juul modtog flere priser for sit arbejde med Stop Spild Af Mad. I 2014 blev Selina Juul kåret til Årets Dansker af Berlingske. I 2020 blev Selina Juul kåret til Årets Europæer 2020 af et af verdens største magasiner Reader’s Digest. Se mere på www.stopspildafmad.org

Pressemeddelelse - Presserum - STOP SPILD AF MAD - Logo

LOGO: Den Tyske Ambassade, København. KILDE / LOGO: Stop Spild Af Mad. FOTO: Keld Navntoft