PR – eller Public Relations – handler om at pleje relationen til din målgruppe. Det kan gøres på et hav af forskellige måder, og i dag foregår indsatsen både fysisk og online. Pressemeddelelser er imidlertid én af de klassiske PR-dyder, og i dag er den stadig super vigtig. Du kan læse meget mere om PR og pressemeddelelser her!

PR - Stor guide til PR og pressemeddelelser

PR er en disciplin, der i de seneste år kun har vokset sig større og større. Internettet har givet os nye muligheder for at brande os selv, og Public Relations spiller således en stor rolle online. Her kan man give sig i kast med mange forskellige aspekter lige fra SEO til sociale medier.

Pressemeddelelsen har lige siden 1906 haft en afgørende betydning for PR, og i dag er den stadig af stor relevans. Det er én af de mest effektive måder, hvorpå du kan kommunikere værdier og nyheder ud til din målgruppe på en klar og tydelig måde. Derfor bør pressemeddelelser være en afgørende del af din PR-strategi.

Læs også gerne denne artikel: Guide til den gode pressemeddelelse

Hvad er PR?

PR er kort for “Public Relations”, og som termen antyder, handler det om relationen til omverdenen i bred forstand. En PR-strategi har således til formål at optimere omdømmet af din virksomhed, din organisation eller din forening.

Det kan både komme dig til gode i form af bedre relationer til dine nuværende kunder og potentielle nye kunder. Indsatsen kan også rettes mod både interne og eksterne relationer, alt efter behov. Nogle af resultaterne ved en god PR-strategi kan være en større synlighed, flere kunder eller medlemmer, større loyalitet og flere konverteringer.

Pressemeddelelsen er én af de ældste former for PR

Public Relations er altså et bredt begreb, og det kan indebære mange forskellige tiltag, hvoraf mange i dag er online. Pressemeddelelser en én af mest oprindelige, og den dag i dag er det stadig en populær måde at brande sig på – også på internettet.

Hos PRESSEMEDDELELSE.dk hjælper vi dig gerne med både at skrive og udgive din pressemeddelelse, og vi kan også sende den ud til nyhedsmedier af forskellig art. En pressemeddelelse, som fanger pressens interesse omkring en begivenhed, et produkt eller lignende, kan gøre en stor forskel for din PR-strategi.

Sådan kan du bruge pressemeddelelsen i forbindelse med PR

Ved hjælp af pressemeddelelsen kan du og din virksomhed, organisation eller forening få større mediebevågenhed og blive mere synlige for din målgruppe. Du kan effektivt kommunikere budskaber og værdier, så de taler til de ønskede segmenter.

Her kan potentielle nye kunder og medlemmer hurtigt fatte interesse for dig og dit foretagende. Med god tekstforfatning, præcise budskaber og skarp historiefortælling bliver det nemt for nye tilhængere at se, hvordan du skaber værdi for netop dem – og hvorfor de skal interagere med dig og dit brand.

Samtidig bliver eksisterende kunder og medlemmer opdateret på ny information og aktuelle begivenheder. De kan nemt læse sig ind i dit værdigrundlag og bliver bekræftet i deres tilhørsforhold og loyalitet til dit brand. Alt dette afhænger selvfølgelig af pressemeddelelsens kvalitet, og det kan derfor godt betale sig at samarbejde med et bureau.

Så hvad er PR? Lad os opsummere begrebet, Public Relations, med nogle simple punkter:

  • PR er kort for Public Relations.
  • Det handler om relationen til omverdenen.
  • Med PR plejer du din virksomheds, din organisations eller forenings relationer.
  • Relationerne kan være nye såvel som eksisterende kunder eller medlemmer.
  • De kan også være både interne og eksterne.
  • PR er en kommunikationsdisciplin.
  • Formål kan være at skabe mere synlighed omkring dit foretagende.
  • Det kan også være at opbygge loyalitet og autoritet.
  • En god PR-strategi kommunikerer klart og tydeligt dit værdigrundlag og kernen i dine budskaber.
  • PR foregår i dag både fysisk og online, i form af alt fra sociale medier til SEO, linkbuilding og pressemeddelelser.
  • Pressemeddelelser er én af de ældste former for PR, og de er stadig meget populære.
PR – Stor guide til PR og pressemeddelelser

Hvordan virker PR?

PR kan have mange resultater til følge, som kan gavne din virksomhed, forening eller organisation. De to primære funktioner er at indfange nye kunder eller medlemmer og at opbygge loyalitet blandt de allerede eksisterende. Det gør du ved at tage kærligt hånd om relationerne til de forskellige segmenter af målgruppen.

Public Relations har derfor alt at gøre med målgruppen, og en grundig målgruppeanalyse er helt nødvendig. Kun ved at kende de specifikke segmenter af din målgruppe kan du henvende dig, så kommunikationen bliver mest effektiv. Som nævnt er PR en kommunikationsdisciplin, og disciplinen går i høj grad ud på at kommunikere klart og tydeligt til de forskellige dele af målgruppen.

Sådan får du nye og loyale kunder og medlemmer

Lad os sige, at du driver en virksomhed, som sælger abonnementer på måltidskasser. Du vil gerne indfange nye kunder, som lægger vægt på økologi, bæredygtighed og grøn mad. Her er det essentielt, at du med din PR-strategi – fx i form af en pressemeddelelse – får kommunikeret virksomhedens grønne værdier.

Det vil nemlig være afgørende for, hvorvidt potentielle kunder vælger dig eller en konkurrerende virksomhed. En stor base af loyale og engagerede kunder er også med til at give dig et godt omdømme, som kan tiltrække nye kunder. De vil nemlig omtale dig og udbrede kendskabet til din virksomhed og dens fordele.

Til de eksisterende kunder skal du sørge for at skabe indhold og henvendelser, der engagerer dem og holder dem loyale. Det kan du gøre på mange forskellige måder, fx igennem nyhedsbreve, opslag på sociale medier med mere.

Her kan du informere om nyheder, tilbud og fordele, og du kan opfordre til at dele dit indhold – fx dine pressemeddelelser. På den måde bliver din eksisterende kundekreds en stor hjælp, når det kommer til din PR-strategi. Loyale kunder, og en god relation til disse, er derfor af stor vigtighed, hvis du gerne vil have succes med dit foretagende.

God PR er god historiefortælling

Gennemgående er det, at PR virker bedst, når du har helt styr på dine budskaber og dit værdigrundlag. Værdierne er limen, der holder det hele sammen, for de hjælper kunder og medlemmer med at navigere i de forskellige brands og vælge netop dit.

Vil du gerne opnå loyale kunder og medlemmer, skal du derfor være meget bevidst om dine værdier og dit hovedbudskab. Det kan du blive ved at stille dig selv nogle bestemte spørgsmål og reflektere over svaret. Disse spørgsmål kan fx være:

  • Hvad er værdigrundlaget for min virksomhed, organisation eller forening?
  • Hvori består foretagendets unikke kvalitet?
  • Hvad tilbyder jeg, som adskiller mig fra konkurrenterne?
  • Hvilken værdi opnår mine medlemmer og/eller kunder?
  • Hvilken fortælling skriver man sig, som kunde eller medlem, ind i?

Som det sidste punkt antyder, handler PR i høj grad om historiefortælling. Ved hjælp af PR, heriblandt pressemeddelelser, formidler du foretagendets fortælling. Denne fortælling er båret af de grundlæggende værdier, som dine kunder eller medlemmer deler. Det er enormt vigtigt, at målgruppen kan læse sig ind i fortællingen, dens unikke vinkel og værdier.

PR – Stor guide til PR og pressemeddelelser

Hvem bruger PR?

PR kan, lidt forenklet, kaldes for “branding” eller “markedsføring”. Det handler om at kommunikere dit unikke foretagendes fortælling og værdier til målgruppen. På den måde kan du nemlig både indfange nye kunder og medlemmer og opbygge loyalitet og autoritet blandt allerede eksisterende.

Det betyder også, at rigtig, rigtig mange bruger, og kan bruge, PR. Alle, som tilbyder et produkt, en ydelse eller en tjeneste kan drage fordel af at markedsføre foretagendet med et skarpt blik for målgruppen. Gode relationer er nemlig altafgørende for at få vedvarende succes.

PR i forbindelse med opstart og udvikling af et foretagende

Virksomheder i alle størrelser og formater, samt foreninger og organisationer af forskellig karakter, har gavn af PR. Det er en vigtig disciplin både i forbindelse med opstart af et foretagende og i forbindelse med, at foretagendet løbende udvikler sig.

Med en effektiv PR-strategi taber målgruppen aldrig kerneværdierne og hovedbudskaberne af syne. Det er med til at skabe en stærk profil for virksomheden, foreningen eller organisationen. Unik historiefortælling, kommunikation og formidling gør det helt klart, hvorfor, for hvem og hvordan, virksomheden skaber værdi.

Har du brug for PR?

Hvis du på den ene eller den anden måde har at gøre med vigtige, professionelle relationer, har du også brug for PR. Virksomheder, organisationer og foreninger får ikke succes – ja, faktisk eksisterer de slet ikke – hvis de ikke har kunder og medlemmer. Og derfor er relationerne til disse af den største vigtighed.

Public Relations spiller en rolle i den spæde opstartsfase, hvor det er vigtigt at være synlig og tiltrække kunder. Herefter skal relationerne fortsat plejes, så de forbliver loyale og kan udgøre gode repræsentanter for foretagendet.

Ved hjælp af de loyale tilhængere, samt pressemeddelelser og en stærk, online profil, kan du fortsat tiltrække nye kunder og medlemmer. Og på den måde ender dit gode omdømme med at arbejde for dig. Det vil altså sige, at en investering i PR – heriblandt velskrevne pressemeddelelser – ender ud med at blive en rigtig god investering på lang sigt.

Hvem har brug for PR? Lad os opsummere:

  • Virksomheder, foreninger og organisationer har brug for PR.
  • Alle, der har at gøre med professionelle relationer – ekstern som internt – har gavn af at arbejde med Public Relations.
  • Hvis dit foretagende er afhængigt af tilhængere, medlemmer eller kunder, har du brug for PR.
  • Der er ikke nogen virksomhed uden kunder, ligesom der ikke er nogen forening uden medlemmer. Derfor er relationerne af største betydning.
  • Du har brug for PR både i opstartsfasen af et foretagende og løbende i udviklingen af det.
  • PR er nødvendigt for at tiltrække nye kunder og medlemmer, og for at synliggøre foretagendet.
  • Public Relations er også nødvendigt for at vedligeholde relationerne, så de forbliver loyale. På den måde kan de blive en slags ambassadører for dit foretagende, hvilket igen tiltrækker flere tilhængere.
  • Du kan altså se PR som en investering, der genererer fortsat mere værdi og flere kunder og medlemmer for dig.
PR – Stor guide til PR og pressemeddelelser

Hvem kan hjælpe med at lave PR?

Public Relations er som nævnt et arbejde, der foregår både fysisk og online i dag. I forhold til den online tilstedeværelse findes der efterhånden et hav af web-bureauer og lignende, som tilbyder at hjælpe. Det kan dog være svært at vide, hvad man skal fokusere på, og hvor man får mest for sine penge.

Hos PRESSEMEDDELELSE.dk ved vi imidlertid godt, hvad vi synes, det giver mening at fokusere på – nemlig den mest oprindelige form for PR, pressemeddelelsen. En god pressemeddelelse kan skabe omtale i både de fysiske og de online nyhedsmedier, og budskabet bliver hurtigt spredt vidt og bredt.

Pressemeddelelsen har virket i rigtig mange år, og det er også din garanti for, at den virker i dag. Når det kommer til PR, kan den nemlig det hele. Lad os her blot nævne 6 af de mange egenskaber, som pressemeddelelsen har:

  1. Pressemeddelelsen kan formidle dine værdier klart og tydeligt.
  2. Den kan fortælle din historie med en skarp vinkel
  3. Meddelelsen kan inkorporere både SEO og linkbuilding, så den får mest mulig effekt online.
  4. Den kan deles af din målgruppe på de digitale platforme, og således skabe engagement.
  5. Den kan skabe omtale og gøre dig synlig for nye brugere, medlemmer og kunder.
  6. Den kan opbygge loyalitet og autoritet blandt eksisterende tilhængere.

Hvor kan man bruge PR?

Du kan altså med fordel bruge pressemeddelelser i din PR-strategi. Når alt kommer til alt, er det én af de ældste og mest populære PR-dyder, overhovedet. Du kan bruge PR i forbindelse med opstart af en virksomhed eller et foretagende, og du kan bruge disciplinen til løbende at gøre opmærksom på, hvad der rører sig.

Pressemeddelelser er således enormt gavnlige i disse forbindelser. Skal du lancere et nyt produkt, eller har du en spændende begivenhed, som snart løber af staben, er en pressemeddelelse oplagt. Det vil nemlig skabe en større bevågenhed omkring dig og dit projekt, og det vil gøre andre medier, såvel som kunder, brugere og medlemmer, interesserede.

PRESSEMEDDELELSE.dk er altid klar til at give dig en hjælpende hånd. Vi har mange års erfaring og speciale i kommunikation, branding og historiefortælling. Du kan kontakte os, hvis du har brug for hjælp til at vinkle dit budskab, forfatte din tekst, udgive din pressemeddelelse eller udsende den til diverse nyhedsmedier – vi har styr på det hele.

Skriv en kommentar til pressemeddelelsen

*

code