Spritnye tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologiske fødevarer er steget med ni pct. i de danske dagligvarebutikker i 2019 og udgør nu 12 pct. af det samlede salg. Det er stadig økologisk mælk, gryn, mel og grønt, der topper på danskernes indkøbsseddel, men også andre produktkategorier tegner sig for en markant stigning og indikerer, at økologien er hverdagskost for de fleste danskere.

PRESSEMEDDELELSE: Det økologiske fødevaresalg sætter nye rekorder

Hver dansker bruger nu godt 2.400 kr årligt på økologi. Salget af økologiske fødevarer er vokset med ni pct. på et år.

Danskernes ønske om mere økologi viser sig i den vækst, som gennem de seneste fem år, har været konstant i det økologiske fødevaresalg. I 2019 steg salget med ni pct. i forhold til året før og betyder, at forbruget af økologi også rykker i andre varekategorier end i gængse basisvarer som mælk, gryn, mel og grønt.

”De nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der fx er sket markante stigninger i salget af økologiske plantedrikke, kager og vin,” siger Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening.

Det økologiske fødevaresalg udgør nu en samlet omsætning på 14,1 mia. kr. for både de fysiske dagligvarebutikker og onlinebutikkerne. Det svarer til mere end en fordobling siden 2014. Økologisk grønt tegner sig for en vækst med 16 pct. i forhold til året før, mens en af de nye højdespringere er økologiske plantedrikke, som har taget et hop på 22 pct. fra 139 mio. kr. til 169 mio. kr. på blot et år.

”Det er en spændende tendens, der betyder, at økologien er tænkt med ind i danskernes brede indkøb og er blevet en fastforankret del af vores hverdag, hvor hver danske årligt bruger 2.418 kr. på økologiske fødevarer,” siger han.

Årsagen til økologiens konstante vækst er dels danskernes ønske om rene, sunde og bæredygtige fødevarer dels, at der er kommet flere økologiske produkter på hylderne, og at produkterne er nyskabende og interessante.

”Økologien vokser i takt med, at vareudbuddet stiger, men også i takt med, at det går op for flere og flere familier, at det ikke behøver at være dyrere at leve økologisk, fordi mange samtidig tænker bæredygtigt, skærer ned på kødforbruget og op for det grønne,” forklarer Henrik Hindborg.

”Derfor ser vi nu, at en ny type af økologiske forbrugere er i vækst. Det er dem mellem 50 og 59 år, samt de større børnefamilier, som tidligere har været lidt mere prisfølsomme end den traditionelle økologiske forbruger.”

Faktaboks

Fem af de mest voksende økovarer i 2019

Spiritus 34 pct.

Vin 19 pct.

Kager og kiks 28 pct.

Rugbrød 23 pct.

Frosne grøntsager og kartoffelprodukter 45 pct.

Link til Danmarks Statistik https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=30678

Kontakter

Henrik Hindborg, markedschef detail, Økologisk Landsforening
T: 51 55 84 82 M: hh@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening
T: 25 42 93 02 M: vk@okologi.dk

Pressemeddelelse - Økologisk Landsforening - Logo

Kilde / Logo / Foto: Økologisk Landsforening

Skriv en kommentar

*

code