Flere boligejere vælger at skifte olie- eller gasfyret ud med en varmepumpe. Det skyldes især, at det siden 2017 har været muligt at abonnere på sin varmepumpe og dermed slippe for en stor investering. En evaluering, foretaget af Energistyrelsen, viser samtidig, at graden af bekvemmelighed også tiltaler boligejerne

Et opstartsbeløb og et fast månedligt beløb, der dækker varmeforbruget. Det har været opskriften på succes hos OK og ikke mindst hos forbrugerne, når det kommer til udbredelsen af varmepumper.

OK Nærvarme giver mulighed for, at boligejerne kan skifte det gamle olie- eller gasfyr ud med en varmepumpe og nøjes med at betale et starttilskud. Det eneste, man betaler for efterfølgende, er selve varmen.

”Det giver en mulighed for flere boligejere, og det er bestemt med til at fremme udbredelsen af varmepumper,” siger salgschef Lars Ole Andersson fra OK. Muligheden for at tilbyde ordningen opstod på baggrund af støtte fra Energistyrelsen.

For OK’s vedkommende har varme på abonnement skabt et nyt marked på varmepumpedelen.

”Vi har oplevet en fremgang ved at tilbyde varme på abonnement, og det har været et godt supplement til vores eksisterende varmepumpeforretning, hvor man for eksempel kan vælge at lease sin varmepumpe.”

Skal ikke bekymre sig om teknikken

Lars Ole Andersson mener desuden, at ordningen er populær, fordi skiftet til varmepumpe nu er økonomisk overskuelig for boligejerne, og at det samtidig giver en vis komfort, hvilket en evaluering, foretaget af Energistyrelsen i foråret 2019 også peger på. Evalueringen er gennemført af COWI, som har interviewet nogle af de boligejere, som har valgt en varmepumpe på abonnement.

”Den viser, at den største årsag til at vælge varme på abonnement er bekvemmelighed. Mange har været usikre på investeringen i en varmeløsning, som man dybest set ikke kendte noget til,” siger Lars Ole Andersson og fortsætter:

”Energistyrelsen konkluderer, og det er vi helt på linje med, at en barriere for varmepumpens udbredelse har været forbrugerusikkerhed om varmepumpeteknologien samt installation og drift. Når man som leverandør forpligter sig til at tage sig af disse ting som en del af abonnementsordningen, bliver usikkerheden hos boligejeren mindre, og der er en større tryghed ved at vælge en varmepumpe.”

Ordningen løber frem til udgangen af 2020, men OK fortæller, at muligheden for at abonnere på sin varmepumpe bliver en fast del af forretningen for på den måde at imødekomme et behov hos boligejerne, der åbenlyst har været.

Fakta

• Den nye ordning med varme på abonnement opstod, da OK og fire andre virksomheder i efteråret 2016 fik tilsagn om støtte fra Energistyrelsen, som ønskede at fremme udbredelsen af varmepumper til boliger gennem en abonnementsordning. Ud fra de givne rammer har virksomhederne selv udviklet og udrullet sine koncepter. OK var klar til at udbrede sit i februar 2017.

Om OK:

• OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedsæde på Åhave Parkvej i Viby J og beskæftiger cirka 600 medarbejdere.
  • OK tæller udover moderselskabet OK også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus.
  • OK omfatter mere end 660 tankstationer, 132 vaskehaller samt 72 Truck Diesel stationer, hvor vognmænd kan tanke døgnet rundt, fordelt over hele landet.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • Foruden energiprodukterne sælger OK også mobiltelefoni og forsikringer.
PRESSEMEDDELELSE: Varme på abonnement gør det nemmere

Kilde / foto: OK