En moderne bil, kørende på biometanol, består den skrappeste biltest og viser sig at forurene langt mindre end tilsvarende kørsel på benzin i forhold til udledning af sundhedsskadelig NOX, kulilte og partikler.

PRESSEMEDDELELSE – Bil på biometanol viser sig at forurene minimalt

Arkivfoto: Colourbox.

En specielt optimeret Peugeot 108 fra 2020 på en blanding af 85 procent biometanol og 15 procent benzin viser sig at være mere miljøvenlig end selv de nyeste benzinbiler.

Bilen har netop bestået den skrappeste biltest (EURO 6-d RDE), som måler forureningen fra udstødningen på bilen.

– Det er lidt af en sensation, at en bil på 85 procent biometanol består de nyeste krav til emissioner – endda langt under grænseværdierne, siger Kim Winther, seniorspecialist, Teknologisk Institut.

Biometanol fra biogas og gylle

Testen er en del af Projektet Biometanol M85 på danske tankstationer, som er støttet af Energistyrelsens udviklingsprogram EUDP. I projektet skal 100 biler ud at køre på de danske veje på en brændstofblanding bestående af 85 procent metanol og 15 procent benzin. Metanolen er udvundet af biogas og gylle. Formålet med projektet er at afprøve kørsel i praksis på biometanol, som reducerer CO2 med 70% fra den eksisterende bilpark.

Partikler, NOX og kulilte mere end 70 procent under grænseværdierne

Test af den optimerede Peugeot 108 er foretaget som akkrediteret Real Driving Emission test, under virkelig kørsel med måleudstyr tilsluttet udstødningen. Resultaterne er ikke til at tage fejl af ifølge Kim Winther.

NOX og kulilte-udledning ligger henholdsvis 87 procent og 95 procent lavere end grænseværdierne. Og partiklerne ligger 79 procent under grænseværdierne. I princippet udvikler metanol ikke partikler, men den tilsatte benzin og smøreolie giver lidt. CO2 udledningen ligger på 123 g/km hvilket er udtryk for en god brændstoføkonomi.

– Testen er mere end bestået, idet vi har anvendt en testmetode, som er sværere end den ordinære WLTP-test, som ligger til grund for grænseværdierne. Under Real Driving Emissions er det faktisk tilladt at overskride grænsen med hhv. 50 procent for partikler og 110 procent for NOX. Men det er altså slet ikke tilfældet med metanol i tanken, konkluderer Kim Winther, Teknologisk Institut.

Softwareændring nødvendig

Resultatet er opnået igennem ændringer i bilens styresoftware. Virksomheden 2M Teknik, som er en mekanikervirksomhed med speciale i motorstyring, har udført omprogrammeringen.

– Vi har ikke ændret noget fysisk på bilen, men udelukkende omprogrammeret softwaren i bilen til at køre optimalt på metanol, forklarer Per Knudsen, indehaver 2M Teknik. Metanol er et kendt brændstof i motorsporten, men i projektet her er formålet ikke høj effekt, men stort fokus på emissionerne.

Især koldstart og bykørsel har været udfordringen, hvilket det ifølge Per Knudsen er for enhver bil. Det gælder ifølge ham om at trimme koldstarten.

– Vi har foretaget mange test på rullefelt og reguleret softwaren, så vi får det optimale blandingsforhold mellem luft og brændstof ved koldstart. Samtidig har vi sikret, at motoren performer, så emissionerne er i bund, siger Per Knudsen.

Testrapporten er nu på vej til myndighederne og håbet er ifølge de to projektdeltagere, at få en generel brugstilladelse til motoroptimeringen. Det er planen, at mindst 100 biler ruller ud med biometanol i tanken i begyndelsen af 2021.

Læs mere om projektet Biometanol M85 på danske tankstationer via dette link: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/bilejere-skal-teste-co2-venlig-bio-metanol?publisherId=1732641&releaseId=13599748

PRESSEMEDDELELSE: 2030-klimamål kræver betydelige tiltag

Kilde / Logo: Teknologisk Institut

Skriv en kommentar

*

code