Som reaktion på det helt ekstraordinære pres det lokale erhvervsliv og deres medarbejdere er ramt af som følge af COVID-19, har Odenses Økonomiudvalg i dag hastebehandlet en erhvervspakke til en værdi af mere end 100 millioner kroner.
Virksomhederne i Odense er sat under hårdt pres af COVID-19 og rigtig mange medarbejdere er nervøse for deres job. I denne særlige situation ønsker Odenses Økonomiudvalg af tage flest mulige redskaber i brug for at for sikre det lokale erhvervsliv de bedste rammer i sundhedskrisen. Derfor har Økonomiudvalget i dag vedtaget en erhvervspakke til en værdi af mere end 100 millioner kroner.
Målet med erhvervspakken er, at bidrage til at byens virksomheder kan fastholde deres drift, og at så mange medarbejdere som muligt kan blive i deres job. Erhvervspakken supplerer Folketingets initiativer og består af konkrete tiltag, som er formuleret i tæt dialog med byens erhvervsorganisationer, faglige organisationer, virksomheder og andre nøgleaktører. Der er således tale om en erhvervspakke, der tager et udvidet 360-graders blik på, hvad Odense Kommune kan gøre for at aflaste virksomheder mest muligt.
Med erhvervspakken fremrykker kommunens betalinger til private leverandører og udskyder betalingsfrister for kommunale skatter, gebyrer og leje etc. Samtidig bliver kommunens forsyningsselskaber bedt om at undersøge, hvordan de kan bidrage til, at virksomheder får betaling så hurtigt som muligt. Derudover betyder erhvervspakken, at kommunen i videst muligt omfang fortsætter samarbejdet med private samarbejdspartnere, igangsætter flere anlægsprojekter og gennemfører nødvendige reparationer og installationer på bygninger.
Se mere om Odense Kommunes erhvervspakke her: https://www.odense.dk/politik/dagsordner-og-referater/okonomiudvalget?DagsordenID=1381.
Ud over den lokale erhvervspakke har Odense Kommune etableret nødpasning for 0-9-årige børn, hvis forældre varetager kritiske funktioner i det offentlige, eller som er ansat i en privat virksomhed, der ikke har hjemsendt medarbejderne.
Endeligt vil Odense kommunes sagsbehandling fortsat blive varetaget, om end arbejdet vil blive organiseret på andre måder. Det gælder både for byggesager, kommunens iværksætterrådgivning- og vejledning og vores erhvervskontakt, som i denne periode foretages hjemmefra. En dispensation fra en række regler, betyder derudover, at alle køretøjer i en periode får adgang til miljøzonen i Odense, og at det bliver muligt at udbringe dagligvarer hele døgnet.
For yderligere information, se www.odense.dk/corona.
De nationale myndigheders informationer findes på www.coronasmitte.dk
Peter Rahbæk Juel,
På vegne af Økonomiudvalget:
Jane Jegind, rådmand for By- og Kulturforvaltningen
Søren Windell, rådmand for Ældre- og Handicapforvaltningen
Susanne Crawley Larsen, rådmand for Børn-og Ungeforvaltningen
Brian Dybro, rådmand for Beskæftigelses- og Socialforvaltningen
Kontaktinformation
Henvendelser fra presse rettes til Kommunikationschef, Nanna Lise Vester, 20 37 91 84
Henvendelser fra Erhvervslivet rettes til Vækstchef, Joost Nijhoff, 40 46 90 01 .
Kilde / Logo: Odense Kommune