Forbrugerombudsmanden har politianmeldt ejeren bag en enkeltmandsvirksomhed for at overtræde udstillings- og reklameforbuddet for tobakssurrogater på det sociale medie TikTok og på virksomhedens hjemmeside. Tobakssurrogater er produkter med nikotin, herunder nikotinposer.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt ejeren bag enkeltmandsvirksomheden for at overtræde forbuddet mod at reklamere for tobakssurrogater, som trådte i kraft den 1. april 2021. På TikTok-profilen var der salgsfremmende udsagn som “Vidste du at der var så mange Lyft varianter?” og ”se udvalget inde på [hjemmesidens navn]”, og på hjemmesiden var der udsagn som ”GODE PRISER” og kategorierne: ”NYHEDER” og ”POPULÆRE PRODUKTER”. På TikTok-profilen og hjemmesiden blev der også henvist til, at virksomheden havde et højt antal stjerner på Trustpilot.

Ejeren bag enkeltmandsvirksomheden er desuden blevet politianmeldt for at vise billeder af tobakssurrogater på TikTok-profilen og hjemmesiden i strid med det såkaldte ”udstillingsforbud”, som også trådte i kraft den 1. april 2021. Udstillingsforbuddet indebærer, at det er forbudt at vise billeder af tobaksvarer og varer, som benyttes sammen med tobaksvarer, samt tobakssurrogater på nettet, også selvom kunden anmoder om det. I fysiske butikker er det dog tilladt at vise tobaksvarer og varer, som benyttes sammen med tobaksvarer, samt tobakssurrogater på kundens anmodning. Der gælder enkelte andre undtagelser til udstillingsforbuddet. Det er fx tilladt at vise billeder af piber på nettet.

Forbrugerombudsmanden har behandlet sagen efter en klage, som Forbrugerombudsmanden modtog i september 2021.

Ejeren bag enkeltmandsvirksomheden bestrider at have overtrådt tobaksreklameloven.

Bøder for at reklamere for aromakugler til cigaretter

En influent og ejeren bag en anden enkeltmandsvirksomhed har desuden accepteret at betale bøder på henholdsvis 5.000 kr. og 50.000 kr. Influenten og ejeren bag enkeltmandsvirksomheden blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden i februar 2022 efter at have reklameret for såkaldte aromakugler, der kan give smag til cigaretter, i strid med tobaksreklameloven. Influenten havde flere opslag på sin Instagram-profil med reklame for virksomheden og dens produkter. Virksomheden havde reklameret for aromakuglerne på sin hjemmeside og på virksomhedens Facebook- og Instagram-profil.

Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse om politianmeldelserne kan læses her

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

”Stort set al reklame for og visning af tobaksvarer og tobakssurrogater er forbudt. Forbuddene gælder også for tobakssurrogater, som nikotinposer, og varer, der er designet til at blive anvendt med tobaksvarer. De vidtgående reklame- og udstillingsforbud gælder alle steder, også på sociale medier som TikTok, og på hjemmesider.”

Lovgrundlag:

Ifølge tobaksreklamelovens § 3 stk. 1, er alle former for reklame for tobaksvarer og tobakssurrogater forbudt. Der gælder kun enkelte undtagelser til reklameforbuddet.

Det fremgår af tobaksreklamelovens § 2, stk. 1, at ”reklame” er ”enhver handling i erhvervsøjemed, som har til formål at fremme salget af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, eller som har dette som en direkte eller indirekte virkning.”

”Tobakssurrogater” er produkter med nikotin, der ikke er tobaksvarer, elektroniske cigaretter eller godkendte lægemidler. Det står i tobaksreklamelovens § 1, nr. 3. Tobakssurrogater omfatter nikotinposer/”pouches” med indhold af nikotin.

Siden den 1. april 2021 har det også været forbudt synligt at anbringe og vise tobaksvarer og varer, som benyttes sammen med tobaksvarer, samt tobakssurrogater, det såkaldte ”udstillingsforbud”.

Siden den 1. april 2022 har det været ulovligt at sælge udstyr, der benyttes i forbindelse med tobaksvarer, og som gør det muligt at ændre tobaksvarers duft eller smag, fx aromakugler, hvis udstyret er fremstillet før 1. april 2021. Udstyr, som er fremstillet efter den 1. april 2021, har været forbudt at sælge i Danmark siden 1. april 2021. Det fremgår af § 15 a i lov om tobaksvarer, som Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med.

Forbrugerombudsmanden har offentliggjort svar på en række typiske spørgsmål om reklame- og udstillingsforbuddet for tobaksvarer m.v., som kan læses her

For yderligere information kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.

KILDE / LOGO: Forbrugerombudsmanden