Engangsmundbindet bruges flere gange og de fleste er gode til at holde afstand. Coop Analyse har taget temperaturen på corona et år efter, at virussen gjorde sit indtog i Danmark – og satte sit præg på landets dagligvarebutikker.

Det er muligt, at betegnelsen engangsmundbind indikerer, at man bruger det én gang, men det ser to ud af tre danskere stort på og bruger gerne engangsmundbindet flere gange. Det viser en ny undersøgelse gennemført af Coop Analyse blandt mere end 1000 danskere.

Gennem det seneste år hvar vi set store forskydninger i det danske forbrug i retning af mere rengøring og hygiejne. At engangsmundbindene trods anbefalingen bruges flere gange, kan skyldes en mere pragmatisk tilgang til værnemidlet, fortæller kommunikations- og analysechef i Coop Lars Aarup:

”Mundbindet er jo et adgangspas til butikkerne. Hvis du ikke har det på, så er det svært at komme ind. Nogle tænker på det som beskyttelse og bruger det som foreskrevet. Men at dømme ud fra undersøgelsen er der en hel del, der tænker, at de jo kun har brugt det på et par hurtige indkøbsture, og så ryger det på igen,” siger han.

De fleste er trygge – især ved personalet

Undersøgelsen peger også på, at kunderne generelt er trygge i butikkerne under corona. Der er dog lidt forskel på, hvor gode vi er til at overholde kravene om f.eks. afstand og afspritning. Næsten syv ud af ti (68 procent) svarer i undersøgelsen, at butikspersonalet og butikken i høj eller endda meget høj grad overholder restriktionerne. Det samme svarer kun 37 procent om de øvrige kunder i butikken.

Øvrige resultater:

  • 68 procent tog på indkøb alene, sidst der skulle handles.
  • Syv ud af ti danskere har fast en håndsprit i tasken, lommen og/eller bilen.
  • Mænd mere end kvinder genbruger mundbindet

Find hele undersøgelsen på Coops analysesite https://coopanalyse.dk/analyse/02_532-corona-restriktioner/

Om undersøgelsen

1.051 deltog i undersøgelsen, der blev gennemført 26. februar – 3. marts 2021. Data er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning 18-74 år.

PRESSEMEDDELELSE: Dagli’Brugsen dropper tilbudsavisen

Kilde / Logo: Coop Danmark A/S

Skriv en kommentar

*

code